Waarom spreken Hollanders van een 'bak(kie)' koffie?

Fransen, Limburgers, Duitsers.... hebben het over een tas koffie. Hoe komen Hollanders aan een 'bak' / 'bakkie' koffie? Naast dat ik het erg lelijk vind, kan ik het ook niet verklaren. En hoe komen ze aan het woord 'leut'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even over de reacties verderop; beetje apart om elkaar af te rekenen op het taal gebruik. Doordat er veel dialecten zijn, worden er nogal wat verschillende woorden voor dezelfde dingen gebruikt. Dat is niet vreemd maar erg logisch en het gaat er uiteindelijk toch om dat je elkaar begrijpt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Frederieke, vertel mij wat of tas of teske. Maar waarom gebruiken de Hollanders zo'n lelijk woord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Heb ik met interesse gedaan, maar een echt antwoord niet gevonden. Ligt blijkbaar gevoelig. Frustratie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Brabant kennen wij het bakske koffie. Vind je dat al wat vriendelijker klinken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker en vast! Maar ik ken ook Brabanders die het hebben over een tas koffie.... Maar bakske is beslist al vriendelijker. Gelijk de Limburgers zijn ook de Brabanders een stuk gemoedelijker. Dat komt in de taal terug, vind ik.

Antwoorden (6)

gewoon een naam voor een grote mok. en bak koffie.
belgen gebruiken bierbak voor wat hier bierkrat is.
en ja een tas?? daar stop je spullen in, en doe je aan je rug of aan je heup....daar drink je geen koffie uit. ja ik kom uit ZH en ik vind dat weer een raar woord.

Toegevoegd na 56 seconden:
dat klinkt voor mij als: doe me maar een rugzak koffie xD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een hand- of boodschappentas natuurlijk.
Ik hoop niet dat de Van Dale tas voor kopje al officieel goedkeurt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD nee ik ook niet...het zal me een rommel worden xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhu het is ook Duits, maar hier is het in normaal ABN: een kopje koffie. ieder land heeft weer zijn eigen woorden en spreektaal. hier is de spreektaal bakkie en leut.
en ja waarom tas niet wordt gebruikt? het woord heeft hier een andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Zoals bak(kie) bij ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bak(kie) heeft denk ik in heel Nederland wel meerdere betekenissen. Ik weet alleen niet of je een woord dat van noord tot iets onder het midden en van oost tot west gebruikt wordt nog wel streektaal mag noemen. Maar nogmaals, het zuiden is mij onbekend, in de rest van Nederland denkt vrijwel iedereen bij een bakkie meteen aan koffie, en niet aan een aanhanger,een zendkastje, een klein gevangenisje , een soort doos zonder deksel of een kommetje. Hoewel 'kommetje' het dichtst bij de beoogde betekenis komt.
Omdat tas hier natuurlijk iets totaal anders is, en het idee kofie uit een tas te drinken nogal een lullig plaatje oplevert.
Maar uit bakkies dronken we vroeger de koffie (en de thee) wel zeker ; het type schaaltje waar we nu nog graag toetjes uit eten rond, ondiep en zonder oor.

Vermoedelijk vinden we in het grootste deel van Nederland (want 'tas' heb ik buiten Duitsland en België inderdaad nog nooit in het openbaar gehoord, tenzij als grappig bedoeld germanisme) 'bakkie' het beste informele woord voor een kop koffie. Al heb ik niet in hele Nederland gewoond, het wordt in elk geval van Noord- en Zuid Holland tot Twente en daarboven gebruikt.
Maar er is geen wet die zegt dat dat perse moet ofzo hoor, je mag ook gewoon een kop(pie) koffie drinken.

Leut slaat natuurlijk rechtstreeks op het vele ouwehoeren (leuteren) dat tijdens het koffiedrinken pleegt te gebeuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/770/
Tas voor kopje is gelukkig nog geen ABN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd leuk die foute benaming van Hollanders

Hollanders wonen in de provincie noord en zuid Holland, De rest zijn we samen allemaal Nederlanders.
Ergo: Elke Hollander is Nederlander. Maar niet elke Nederlander is Hollander.

maar goed. Een bak of bakje koffie, is een "mok"koffie
bakkie is een beetje verbastert platter Nederlands.

Bak spreekt voor zich. Een Bak, mok of kop
Een Tas is bij ons een zak waar je spullen in kan dragen.
En een plastic tas koffie drinkt moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emigranten nemen hun taal mee en leren nederlands
dat is moeilijk om te leren dus mengen hun talen met het nederlands en daarom die gekke woorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien door de plaatselijke dialecten en lang geleden hadden de meeste mensen geen kopjes? maar ge-kleide bakjes, maar dat is heeeeeeel lang geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger dronken de werklui uit een bak of kom i.p.v een kopje. Als je dus uit een grote kom dronk werd het ook bak genoemd, net als de Fransen de koffie, op het platteland, uit een "boule", een kom of bak, drinken.
Die boule is trouwens zo groot als voor ons een ontbijtschaaltje voor cornflakes (ervaring van afgelopen zomer)