hoe lang duurt het totdat een suikerhoudende drank je energie gaat geven?

als je bijv. een blikje cola drinkt, hoe lang duurt het dan todat je echt door hebt dat je meer energie hebt bij hardlopen ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2K

Antwoorden (1)

Enkele seconden.
Een cola drank bevat enorme hoeveelheden suiker (in één blik zo'n 6 suikerklontjes), die direct na het drinken in je maag terecht komen, en in je duodenum blootgesteld worden aan de enzymen uit je alvleesklier, die de sacharose scheidt in glucose en fructose. Deze worden onmiddellijk opgenomen in je bloed. Het gehele proces duurt letterlijk enkele seconden, in ieder geval minder dan 1 minuut.

Het is echter de vraag of je hierdoor écht zo'n enorme kick krijgt en je gaat je superman voelen. Wat wel zo is, is dat er meer glucose in je bloed zit, en dat is energie waarover je lichaam direct kan beschikken.