Wat veranderd er aan de koffie waardoor de smaak na verloop van tijd steeds minder wordt?

In de praktijk is het niet mogelijk perfect te isoleren, maar zelfs in een degelijke thermoskan is de smaak van koffie na 1 uur of zelfs een half uur veel en veel minder lekker dan direct na het zetten. Ondanks dat de koffie in de thermoskan geen invloed heeft gehad van buitenaf en de koffie na een uur (of half uur) alsnog ondrinkbaar heet is.

Wat veranderd er precies aan de koffie waardoor deze smaak zo erg verloren gaat? Vindt er wellicht een 'chemische reactie' plaats tussen de bestandsdelen van de koffie wat ten koste gaat van de smaak?

De thermoskan is niet verontreinigd, bovendien gaat de verse koffie ook altijd eerst in de thermoskan.

Zelfs bij het opnieuw opwarmen van afgekoelde koffie in bijvoorbeeld de magnetron is de smaak van 'nieuwe' koffie niet half te evenaren.

Ik heb alleen ervaring met snelfiltermaling, verschillende koffiezetapparaten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.9K

Antwoorden (2)

Er vindt inderdaad een chemische reactie plaats die zorgt voor verzuring van de koffie. Ook wordt er nog steeds koffie geextraheerd uit in de koffie zwevende deeltjes, waardoor de koffie nog wat sterker wordt. Ook vervliegen er vluchtige aromastoffen, alhoewel dat in een thermoskan beperkt zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezette koffie kan, afhankelijk van de bewaartemperatuur die op ca. 85 graden C. moet liggen, maximaal ½ uur bewaard blijven zonder merkbaar kwaliteitsverlies.
De oorzaken;
De koffie komt in aanraking met zuurstof waardoor de aromastoffen oxideren.
Bij een te hoge temperatuur bewaren, ontsnappen er vluchtige aromastoffen,
Er wordt koffie onttrokken uit de koffiedeeltjes die in het extract zweven.
Wordt de koffie op een te heet plaatje bewaard dan verdampt er natuurlijk te veel water waardoor de concentratie koffie-extract toeneemt en de koffie sterker wordt.

Koffie moet je altijd vers drinken voor de beste smaak. Geen enkele koffie kan je langer dan 25 min. bewaren. Daarna is de koffie niet goed meer van smaak.
Tijdens het bewaren van koffie verdampt het water in de koffie. Ook ontstaan er bitterstoffen. Bewaar hem dus niet lang op een warmhoudplaatje en inderdaad, als je hem wilt bewaren kan je dit het best in een goed afgesloten thermoskan doen.
Toch zal ook dan de smaak van een vers bakkie altijd afnemen, vanwege de vluchtige aroma's en de bitterstoffen die toenemen bij het afkoelen of verdampen van water.
Net als thee, dit oxideert dan ook na verloop van tijd.
amc