Witte thee is een theesoort die getrokken wordt van de eerste jonge knoppen van de theeplant. Witte thee heeft zijn naam te danken aan het feit dat de blaadjes die voor de witte thee gebruikt worden wit zijn. Deze knoppen worden geplukt binnen de eerste 48 uur dat ze zijn gevormd. Witte thee wordt gemaakt met de bij voorkeur gesloten bladknop, gebrand op 32° en met papier omwikkeld.

De theesoort werd populair tijdens de Song-dynasty in China. Witte thee was lange tijd enkel bekend in China, maar wordt tegenwoordig ook in Sri Lanka en India geproduceerd. In China wordt de thee hoofdzakelijk geproduceerd in de provincie Fujian. Sinds enkele jaren produceren theefabrikanten ook witte thee in buideltjes voor de Nederlandse markt.

Om de delicate structuur te behouden wordt deze thee alleen met stoom behandeld (om oxydatie te voorkomen) en voorzichtig gedroogd.

Witte thee is cafeinearm, rijk aan vitamine C en polifenol (antioxidant) waarvan de concentraties drie keer zo hoog zijn als in andere thee, en bevat uitstekende voedingskwaliteiten.

Witte thee is relatief kostbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel !