Hoe lang kun je whisky bewaren?

Hoe bewaar je een geopende fles whisky het best? En hoe lang kun je die bewaren?
Wat voor invloed heeft het als de fles half leeg is?(verlies je veel alcohol?) En hoe lang is dat houdbaar?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik snap dat het niet bederft, maar ik bedoel natuurlijk smaak behoud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
8.4K

Het beste antwoord

Net als bij wijn is een geopende fles whisky niet onbeperkt houdbaar. Dat kan gaan van smaakverlies tot aan het ronduit ondrinkbaar worden van je misschien wel dure drankje dat je voor een speciale gelegenheid bewaard hebt, door oxidatie met de zuurstof in de lucht boven de whisky.
De meningen over de houdbaarheidstermijn lopen uiteen.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan is het niet verkeerd om je geopende fles af te sluiten met een
Vacuvin-kurk.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Whisky is heel lang houdbaar, de smaak is een kwestie van smaak... de een vindt een fles van 15 a 20 euro lekker, de ander zweert bij de enige lekkere van Chivas Regal !
Een geopende fles kun je prima bewaren met de dop erop en in de kast. Je verliest geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord +
Als je de dop erop houdt gaat er geen smaak en alcohol verloren. M.a.w. het blijf jaren en jaren goed.
Anderzijds whiskey is er om te drinken (voor de liefhebbers) en het heeft geen zin om het te bewaren zoals men met wijn in een wijnkelder doet.
Máár het blijft jaren goed zonder smaak en alcoholverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met mijn antwoord. Alles klopt. Als jullie gaan minnen wil ik vraag weten waarom. Dan hebben vraagsteller en ik er tenminste iets aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat alcohol wel verloren gaat?? Idk, wel handig als ze ook een onderbouwing geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gaat géén alcohol verloren als het goed dicht zit!!!!! Wat is hier niet aan te snappen en te onderbouwen?
Whisky kun je lang bewaren, maar de alcohol verdampt wel, zoals in onderstaande link te lezen is. Ook andere informatie, zoals rechtop bewaren, kun je hier lezen.
En je brengt me op een idee, een goed glas Talisker gaat er wel in :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
En bij de tweede link: een fles whisky die half leeg is, kun je wel 3 jaar bewaren. Daarna bederft het nog steeds niet, maar wordt de kwaliteit wel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang de fles dicht zit kan deze wel 100 jaar bewaard blijven. Het beste is om de fles rechtop te bewaren zodat de lijmlaag tussen kurk en dop niet loslaat. Bij schroefdoppen mag de fles ook liggen. Als de fles geopend en nog voor de helft vol is, kan deze nog een jaar of 5 bewaard blijven. Zit er minder dan de helft in de fles dan is het advies: opdrinken en niet bewaren.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.whiskysmaakprofiel.nl/default.asp?id=1029
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er maar aan wat voor Whisky je hebt en waar je het bewaard. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. De plek waar je het bewaard en hoe je het bewaard. Hou het zeker uit de zon, de zon kan de Whisky doen uitzetten en als je er een hebt met kurk dan zal de alcohol vervliegen. Het beste is dan ook om de fles in een metalen koker te zetten en altijd rechtop. Doe je dit niet kan de fles gaan lekken en zal de alcohol langzaam vervliegen. Als je de fles hebt geopend en het is met een kurk hou de kurk dan vochtig.

Heb je hem geopend en je hebt nog maar een beetje in de fles zitten, koop dan ergens een klein flesje en giet het daar in over en sluit die goed af. Dat zorgt ervoor dat die whisky niet zal verliegen en houd hem dus op smaak.