Hoe komt het dat sommige mensen teveel drinken?

Ik bedoel: Als ik op stap ben stop ik na een aantal wijntjes vanzelf met drinken..Gewoon omdat ik het dan niet meer lekker vind..
Toch zijn er mensen die letterlijk doordrinken tot ze er bij neervallen!
Hoe komt het dat die geen seintje krijgen van hun eigen lichaam dat het tijd is om te stoppen met drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Het beste antwoord

Die mensen zijn verslaafd aan alcohol of zijn op z'n minst een verslaving aan het ontwikkelen. Controleverlies is een belangrijk onderdeel van verslaving. Alcoholgebruik heeft een sterke invloed op de frontale cortex (voorste gedeelte van de hersenen). Dit gedeelte is verantwoordelijk voor zelfcontrole en het sociale functioneren, maar ook voor doelgericht handelen, redeneren en problemen oplossen. Schade aan de frontale cortex zorgt voor verminderde zelfcontrole. Door veel te drinken ontstaat er schade aan de frontale cortex, waardoor iemand blijvend minder goed in staat is te stoppen als er eenmaal begonnen is met drinken. Een negatieve spiraal dus.
Sommige mensen hebben een erfelijke factor waardoor ze gevoeliger zijn voor verslavingen dan anderen. Die erfelijke factor uit zich ook vooral in controleverlies. Er zijn mensen die al vanaf dat ze begonnen met alcohol, moeite hebben daar weer mee te stoppen. Meestal zijn dit ook mensen die bijvoorbeeld niet af en toe kunnen roken. Als ze eenmaal gaan roken raken ze snel verslaafd.

Overigens wil dit niet zeggen dat je het alcoholgebruik niet weer onder controle kunt krijgen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Die bron is trouwens niet waar ik dit antwoord van gekopieerd heb, maar wel waardoor ik het weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat komt omdat je jezelf goed op de rails hebt,wat bij vele anderen in zo'n positie niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Simon Carmiggelt al zei: "Ik ben geen alcoholist, maar ik krijg van dat eerste drankje zo een dorst!".
Drank nodigt uit tot meer drinken. Aangezien je beoordelingssysteem steeds minder goed gaat functioneren na een paar drankjes, wordt de impuls om te stoppen onderdrukt. Maar, menigmaal geeft het lichaam wel dat broodnodige seintje, als je kotsend boven het toilet hangt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat bedoel ik! dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt..Ik stop dus eerder! ( wat niet wil zeggen dat ik nooit dronken ben geweest hoor;-)
Die weten niet wat te veel is...

Ik drink nooit, helemaal nooit, maar als ik dan toevallig een pilsje drink dan wordt ik een totaal ander persoon en die heeft wel een schier onlesbare dorst.
Zoiets gebeurt er dan in sommige personen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar je lichaam geeft toch een seintje op tijd?
Het mijne wel in ieder geval..
Het heeft vaak te maken met de bereidheid om de controlle over jezelf los te laten,als je niet ertoe bereid bent om de controlle te verliezen zul je ook op tijd stoppen met alcohol drinken, als je bereid bent de controlle los te laten en je eventueel in een genante of gevaarlijke situatie te bevinden zul je geneigd zijn om door te drinken totdat je kotsend over de pot hangt. Hoe jonger je begint met het drinken van alcohol hoe groter de kans dat je de controlle verliest,en na de eerste keer is de drempel steeds kleiner, en zul je je vaker toestaan in een dergelijke toestand te verkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige zeggen niet dronken te worden op het feestje maar ze worden het wel... dus hebben zichzelf niet of niet goed in de hand... ik drink, maar weet voor mezelf wanneer is 'moet' stoppen... zo hebben veel de volgende dag een kater en ik niet :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De seinen van het lichaam zijn door het vele drinken, al lang uitgeschakeld en de persoon in kwestie verlangt naar de roes die de alcohol hem/haar geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze verslaafd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ver slaffent het zit in de gene ook omdat ze het slecht thuis hebben en ze veel verdriet hebben en dat vind ik zielig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze het lekker vinden of niet weten wat hun limiet is.