wijn niet besteld, maar wel ontvangen. Wat moet ik doen?

Ik kwam terug van vakantie en mijn buurman heeft dozen wijn voor mij aangenomen van een bedrag rond de 300 euro. Nu heb ik deze wijnen nooit besteld. Op de factuur staat dat er telefonisch contact is geweest. Dit bedrijf (pallhuber) heeft mij inderdaad telefonisch gecontacteerd maar ik heb ze duidelijk verteld dat ik niks wil bestellen.

Het is via postco group bv verzonden. Ik wil deze wijnen dus niet kopen, wat moet ik nu doen en hoe kan ik dit voor mij zelf veilig oplossen. Wil namelijk niet over een paar maanden straks een deurwaarder aan de deur hebben omdat mijn factuur betaald moet worden.
Wie o wie heeft er raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opdrinken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij moeten aantonen dat jij besteld hebt. Zou omdat bewijs vragen. Als ze dat niet hebben. Kunnen ze de wijn op komen halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Check ook even of er geen kleine lettertjes op de factuur staan (zogeheten spookfactuur) Wel apart dat ze de wijn meezenden. Waarschijnlijk dus een communicatiefout. Even het bedrijf contacteren

Antwoorden (4)

In theorie zou je, als een bedrijf je iets ongevraagd toestuurt in de hoop dat je het koopt, het mogen houden zonder te betalen. Ook mag je het op kosten van de verkoper terugsturen.

Maar er kan natuurlijk ook gewoon een vergissing of misverstand in het spel zijn. Het is dan wel zo netjes om even te bellen om de situatie te bespreken.
bamibal
11 jaar geleden
Ik zou, zoals hierboven al aangegeven wordt, eerst contact opnemen met de leverancier. Wellicht dat er sprake is van een misverstand.

Mocht de leverancier moeilijk gaan doen en geld van je gaan eisen, dan is er nog geen man overboord. Er is namelijk geen overeenkomst tot stand gekomen tussen jou en de leverancier.

De algemene regeling voor de overeenkomst wordt gegeven in titel 5 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Om van een overeenkomst te kunnen spreken moet er sprake zijn van aanbod en aanvaarding, daar is in dit geval geen sprake van. Voor een dergelijke overeenkomst is namelijk de wil en verklaring van tenminste 2 personen nodig.

Ze kunnen jou dus niet dwingen om voor de wijn te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er telefonisch contact is geweest en daaruit zou blijken dat je ja hebt gezegd, dan is er een overeenkomst. Die overeenkomst moet dan wel aantoonbaar zijn. Meestal worden dergelijke gesprekken dan opgenomen.

In jouw geval is er volgens jou geen overeenkomst.

Ik zou bellen naar de firma en vragen hoe zij dit denken op te lossen.
Je hebt in elk geval de wettelijke bedenktijd van 14 dagen om terug te komen op je bestelling. Door jou vakantie kun je die termijn al overschreden hebben.

Doen zij moeilijk dan zou ik een aangetekende brief sturen waarin je ze maant de bestelling te annuleren.

Ondertussen moet je wel als een goed huisvader voor de wijnen zorgen, zodat ze goed blijven.

Terugsturen zou ik op hun kosten doen, met wel een verzendbewijs natuurlijk. Bewaar dit heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet nagaan wat er aan communicatie heen en weer is gegaan.
Indien je inderdaad niets hebt besteld, dan is dit "om niet" verzonden. Wat betekent dat je het mag houden zonder betaling.
Je kunt het bedrijf ook verzoeken om het weer te komen ophalen, of je kunt het zelf terugsturen.
Je had ervoor kunnen kiezen om het niet van je buurman aan te nemen (en eventueel het bedrijf berichten dat ze het bij je buurman weer kunnen ophalen).
Zou men een deurwaarder inschakelen dan hoeft men alleen maar die deurwaarder te vragen naar een kopie van de bestelling. Waarna de deurwaarder die bij het bedrijf gaat opvragen. Het bedrijf kan die niet overleggen, waarna je van de deurwaarder ook niets meer hoort.