Hoe kan het dat bij het schenken uit een pak de vloeistof er soms klotsend uit komt en niet geleidelijk?

Bij minder snel schenken gaat het wel constant, maar bij snel schenken klots het soms over je glas heen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: maak een gat in het pak boven het gat wat er al is om in te schenken.. Dan stopt het klotsen. Kijk wel uit dat je het pak nietmeer kan omdraaien

Het beste antwoord

Als je de vloeistof uit het pak schenkt, dan betekent dat automatisch dat er lucht in dat pak moet. Anders zou het pak verschrompelen, en daar is het te sterk voor. Met een beetje vloeistof eruit gieten, gaat het wel goed, maar op een gegeven moment wordt de tegendruk zo hoog, dat er opeens een flinke bel lucht het pak ingaat.

Lucht en vloeistof tegelijk gaat niet, dus het schenken stopt even, luchtbel erin, en je kunt weer verder schenken. Dat geeft een onregelmatigheid in het schenken, en daarom krijg je dat geknoei.

Vaak helpen die schenktuitjes ook niet zo gek veel, zoals b.v. bij appelsap en sinaasappelsap. Het beste kun je aan de bovenkant van het pak, aan de andere kant als waar je schenkt een klein gaatje knippen. Daar kan de lucht dan prima instromen, en je bent van al het geknoei af ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt doordat er lucht bij moet. Wanneer je het schenkgedeelte onderaan het pak hebt dan ontstaat er in de hoek erboven een vacuüm. Om dit aan te vullen schiet er lucht naar binnen waarna de vloeistof er met hernieuwde kracht uit stroomt.
Om dit probleem op te lossen zou je ook het pak andersom kunnen vast houden. Dus, het schenktuitje boven, en de rest van het pak onder (180 graden om zijn lengte as gedraaid). Op deze manier ontstaat er een veel kleiner vacuüm en klotst het ook minder.
Ik hoop dat ik de oplossing duidelijk heb uitgelegd, voordoen is immers makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Mooier, en beter had ik het niet kunnen verwoorden.
Van mij een dikke +.
Prik een klein gaatje in het pak aan de andere (boven) kant!
En het klotsen is over.
Lucht toevoer voorkomt het klotsen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je een schenktuitje knipt eerst met de punt van een schaar of scherp mesje een klein gaatje bovenin prikken: een luchtgat. Nooit meer klotsen!