Is de 16-jaar grens voor alcohol zomaar een getal of is drinken voor bijv. 15-jarigen echt niet goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Gezien het feit dat je hersenen pas op je 24e volledig volgroeid/uitontwikkeld zijn, geniet het de aanbeveling tot je 24e zeer voorzichtig te zijn met alcohol.

Toegevoegd na 41 seconden:
Veel (alochol) drinken is overigens voor niemand gezond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar de grens is een beetje willekeurig, het is niet zo dat alcohol voor vijftienjarigen veel slechter is dan voor zestienjarigen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe jonger je bent hoe minder volgroeid je hersenen zijn en is dus de schade groter.

Als ik jp of mark was zou ik gaan naar tot 21 jaar geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Guinie;

In principe is het eigenlijk zelfs beter om geen alcohol te drinken zolang je als jongere nog niet lichamelijk volgroeid bent. Dus hoe langer je tot je 21e geen alcohol drinkt hoe beter. Maar de verleiding is vaak groot, daar weet ik alles van....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je lever de alcohol niet goed kan verwerken als je jong bent
het stellen van de leeftijdsgrens mag wat mij betreft boven de 21 jaar liggen
er sterven te veel jongeren door overmatig alcohol misbruik, en in t verkeer door alcohol misbruik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zomaar een getal, maar is echt niet goed.

Onder de zestien jaar heeft alcohol een heftiger effect op de hersenen, dan bij oudere jongeren. Dit kan tot directe beschadiging leiden maar ook een belemmering van de groei van de hersenen opleveren. Hierdoor kunnen gedrags- en schoolproblemen ontstaan.
Jongeren van deze leeftijd die wekelijks meer dan zes glazen alcohol nuttigen, hebben meer gezondheidsklachten, maar ook angst en depressie komen meer voor bij deze groep jongeren en soms worden zelf leverbeschadigingen waargenomen.
Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de kans op alcoholverslaving groter is naarmate er op jongere leeftijd al alcohol gedronken wordt. Vooral wanneer er gedronken wordt om problemen te vergeten blijkt dit het geval.
Doordat het lichaam van een jonge adolescent vaak ook nog niet volgroeid is en dus gewoon kleiner is dan dat van een volwassene, kunnen jongeren ook snel te veel drinken waardoor ze vaker betrokken zijn bij ongelukken of ruzies/ gewelddadig gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat er iets een beetje foutging met je bron, was het deze? http://www.opvoedadvies.nl/alcohol.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was hem inderdaad.
Bedankt!
Wat ik hier nog niet bij zien staan, is een heel andere overweging: het gaat er niet alleen om hoe slecht het is, maar ook wanneer jongeren zelf een stem zouden moeten hebben in de beslissing iets te doen dat slecht voor ze is.

Vanaf hun zestiende kunnen ze leren om verstandig om te gaan met licht alcoholische dranken en daar zelf beslissingen over te nemen. Vanaf hun achttiende hebben ze het recht om helemaal zelf te beslissen wat ze wel of niet drinken.

(Uiteraard zowel voor 16 als voor 18 binnen de wettelijke grenzen die voor ons allemaal gelden, zoals op het gebied van drinken en autorijden, en openbare dronkenschap e.d.)