Waarom is kraanwater in het buitenland zo vies?

Nederland heeft erg lekker water, in tegenstelling tot veel andere landen. Hoe komt dit? Zijn hun waterzuiverings-installaties zoveel slechter?

Ik kan me kan voorstellen dat omdat de bevolkingsdichtheid buiten Nederland gemiddeld lager is, het water gemiddeld langer in de leidingen zit en er hierdoor een bijsmaak kan krijgen. Maar dit lijkt me niet een heel groot verschil. Ook is het in de zuidelijkere landen warmer waardoor bacteriegroei sneller gaat. Maar wij hebben ook warme zomers.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (3)

Er zit in buitenland te veel chloor, daarom smaakt het niet zo lekker...

Toegevoegd na 28 seconden:
Chloor in water toevoegd...

Toegevoegd na 1 minuut:
En in nederland hebben wij strenge controle betreft kraanwater en in buitenland waar chloor smaakt, niet zozeer....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kwaliteitseisen voor drinkwater zijn in Nederland zeer hoog, in tegenstelling tot (sommige) andere landen. Door de lagere kwaliteitseisen wordt dus vaak het minimale gedaan om water drinkbaar te maken door bijvoorbeeld veel chloor toe te voegen waardoor het voor ons vies smaakt. Echter in sommige landen kan het kraanwater helemaal niet gedronken worden. Daar gebruiken ze flessenwater. Het water uit de kraan wordt dan enkel gebruikt voor toilet, douche en de afwas.

Het heeft dus alles te maken met de kwaliteitseisen.
Hier kun je het nog eens nalezen.

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/buitenland/73531-kraanwater-is-niet-altijd-water-om-te-drinken.html

En Vitens heeft sinds kort een "kraanwaterinformatie app" ook handig!
http://www.vitens.nl/overvitens/media/persberichten/Paginas/Vitens-lanceert-app-met-wereldwijde-kraanwaterinformatie.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland wordt het water gezuiverd en het hang ook af hoe hard het water is dat zijn dus calcium-ionen. Buitenland besteden ze ook niet veel aandacht aan drinkwater dus word het ook niet goed gezuiverd.