Hoelang kan je een fles drank met 12,5 procent alcohol ongeopend bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet lang zo snel mogenlijk opdrinken

Antwoorden (2)

Dat ligt er aan welke drank. Wijn kan een paar dagen mits je dit goed luchtdicht verpakt. Een likeur kan langer, daar zit veel suiker in. Dat kan wel een paar maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongeopend staat er toch bij, dus waarom zou je wijn dan "luchtdicht verpakken"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om petrkov van 12,5 procent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@panpot: je hebt helemaal gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Sorry.
Hoe lang kun je wijn bewaren?

Gewone' witte wijn
De meeste (wat eenvoudigere) witte wijn drink je eindelijk het best binnen een jaar, hooguit twee jaar. Heerlijke goede witte wijnen zoals onze Verdejo Tardevienes, Gascogne Domaine d'Uby of Tyrell Chardonnay bijvoorbeeld. Hun aroma's zijn dan nog krachtig aanwezig.

Mousserende wijn
Champagnes en andere mousserende wijn wordt ook gemaakt om snel gedronken te worden. Ook die wijn verliest zijn lekkere levendige frisse fruitige aroma's door hem te lang te bewaren. Uitzondering hierop zijn vintage (jaartal) champagnes, die absoluut met de jaren een heerlijk bouquet ontwikkelen.

Rosé
Voor rosé geldt hetzelfde als voor eenvoudigere witte wijnen, of misschien nog sterker: drinken binnen een jaar. De uitzondering hier zijn krachtigere rosé wijnen uit bijvoorbeeld de Provence of Tavel, die ander worden gemaakt en daardoor wat langer meekunnen.

Gewone' rode wijn
Rode wijn kan gemiddeld genomen iets langer mee dan witte. Dat ligt in de manier van wijnbereiding (onder andere: traditioneel krijgt rode wijn een tweede gisting, de malolactische gisting). Primeurwijn (Beaujolais primair, Novello uit Italië) dient zelfs binnen drie maanden te worden gedronken. En de maatstaf van een tot twee jaar is voor alle rood prima, iets langer kan vaak wel. Als de wijn hout heeft gehad, en dan bedoelen we dat de wijn echt op vaten (barriques) heeft gelegen, zoals bij reserve wijnen vaak het geval is, dan gaat de wijn wel meestal nog wat langer mee, zeg vijf jaar. Maar: het hoeft niet. De meest 'gewone' rode wijn is meteen op drink en is niet gemaakt om ouder te worden. Deze zal dus zelden toenemen in kwaliteit. Waarom nog laten liggen dan?

Fles formaat
Ook het formaat van de fles speelt een rol, waarschijnlijk door de hoeveelheid zuurstof die een fles meekrijgt. Hoe groter, hoe beter in feite.

Toegevoegd na 40 seconden:
http://wijnen.punt.nl/