Waarom zit er een balletje in elk Guinness blik?

In elk guinness blik zit een plastic balletje. Waarom is dit zo? Is het voor het schuim van dit bier? Ik heb geen flauw idee. Enkele Guinness kenners die mij misschien willen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
39.9K

Het beste antwoord

Het bierballetje is een foefje om bier in blik (nog) beter te doen smaken. Met behulp van het balletje - en het gas stikstof dat daar in zit - krijgt het Guinness bier dat uit het
blikje wordt uitgeschonken in een glas, een lekkere schuimkraag. Het balletje is dus een schuimmaker.
In blikjes gewóón bier, pils dus, zul je geen balletjes aantreffen. Die zijn niet nodig omdat het koolzuurgas dat samen met het bier ín het blikje gaat, voldoende is om het bier mousserend te maken en van een twee vingers dikke schuimkraag te voorzien.
Omdat Guinness minder schuimend wordt gedronken, wordt voor dat bier een combinatie gebruikt van koolzuur en stikstof. Maar zonder balletje zijn beide gassen niet
in staat het bier van een schuimlaag te voorzien.
Hoe werkt 't nu? Het balletje, mèt daarin een piepklein gaatje, wordt gevuld met stikstof. Net voor het sluiten van het blikje, wordt nog een extra hoeveelheid vloeibare
stikstof in het blikje gepompt. Deze vloeibare stikstof zet zich om in gas en zorgt voor een hogere druk in het blikje, zodanig zelfs dat het bier via het gaatje in het balletje
wordt geperst, wat weer zorgt voor een hogere druk van het gas in het balletje. Als het blikje wordt opengetrokken, spuit het gas in het balletje weer in het bier. Het weinige koolzuurgas dat in het bier was opgenomen, komt weer vrij. Het gas bruist en borrelt en zorgt voor een perfecte, stevige schuimlaag.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
twee onterechte minnen?
Amadea
11 jaar geleden
Vermoedelijk van mensen die vinden dat je geen antwoord uit een bron mag overnemen, maar alleen uit je hoofd mag antwoorden...

Andere antwoorden (1)

Dit is een widget: hiermee worden de eigenschappen van getapt bier nagebootst. Het zorgt ervoor dat er stikstof vrijkomt in het bier, zodat het schuim zijn karakteristieke structuur kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ook al een onterechte min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achja, blijft flauw... Als de vraagsteller m'n antwoord maar goed vindt :)