Waarom is SPA-water wel lang houdbaar en kraanwater niet, terwijl het volgens sommige hetzelfde is?

Is er wat toegevoegd of is het behandeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
8.6K

Antwoorden (6)

Volgens mij, ik weet het niet zeker hoor, maar is SPA-water bronwater en maken ze dat extra schoon. Wat dat dan weer met langer houdbaar te maken heeft weet ik niet, maar er is niet een bepaalt stofje toegevoegd waardoor het langer houdbaar is hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het door de zuurgraat van het water komt. Spa bevat CO2, waardoor de PH waarde veel lager ligt dan bij kraanwater.

Ook is Spa gebottelt, en dus luchtdicht afgesloten, kraanwater niet, dat stroomt gewoon door de leidingen.

En het is niet hetzelfde, het meeste nederlandse kraanwater omt uit de duinen en niet uit een bron. Of uit het grondwater. Dit kraanwater word eerst nog heel goed gereinigd, en het bevat minder bacterien en is schoner dan Spa of enig ander bronwater
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spa water word onder beschermende omstandigheden in een steriele fles gedaan.
Water uit de kraan dat je in een gewoon flesje doet komt in aanraking met de gewone lucht. Deze bevat altijd wat bacterien die in het flesje kunnen gaan groeien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit gebeurt bij elk bronwater, de fabriek heeft strenge hygiene regels.
Zodra een flesje bronwater open is, is het ook nog maar kort houdbaar, omdat er dan bacterien uit o.a. de lucht, je vingers en je mond bijkomen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He he...! En nu eindelijk een goed beredeneerd antwoord... +'je Ritsuka! ... maar dan met een aanvulling: zelfs als je met je lippen/vingers aan het water hebt gezeten, is het niet vanzelfsprekend dat het water gaat bederven. Mineraalwater bevat zó weinig voedingsstoffen voor bacteriën om te kunnen groeien, dat het niet heel erg zal worden. Iets anders wordt als je flink wat speeksel in de fles laat komen, en je had ook een vieze mond vol schadelijke bacteriën. En zelfs dan, zullen de echte ziektemakers te langzaam groeien ten opzichte van andere onschuldige bacteriën, zodat het water misschien niet meer zo lekker smaakt en troebel wordt, maar je wordt toch niet ziek van, hooguit misselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey cooknchemist!
Ja, het klinkt gek misschien, maar de meeste écht schadelijke bacteriën die je eventueel kan vinden in of aan je mond/lippen en vingers (Salmonella, E. coli, S. aureus, Streptococcus...) zijn mesophilen (optimale groei rond de 37°C), en groeien zeer slecht op temperaturen onder de 15°C. Ze worden weggeconcurreerd door andere psychrofphile (en totaal onschuldige) bacteriën die wel kunnen groeien op relatief lage temperaturen. Overigens, water (zelfs met een beetje speeksel erin) is geen goede medium om te groeien, dus zal het aantal schadelijke bacteriën heel moeilijk groot genoeg zijn om een ziekte te kunnen veroorzaken.
dat komt omdat mineralen niet bederven ( wat dus in mineraalwater zit) er staat LANG houdbaar, maar besef dat het al tig jaren in de bodem zit... de houdbaar tot... is iets wat van de wet moet. gebottled en zonder bacterien is hij vacuum gesloten. ( als jij dat water 20 jaar na datum drinkt zal je er niet ziek van worden, het kan hooguit anders smaken. Kraanwater komt in aarnaking met de kraan ( bacterien) en die bederven. Na een dag zullen de bacterien door het water ( die je gevuld hebt met kraanwater) gaan vermenigvuldigen en zo krijg je dus besmet water... Ook als je aan de fles hebt gezeten komen bacterien via je mond op of in de fles) en zal ook mineraalwater als je het al geopend hebt kunnen bederven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In kraanwater zitten evenveel mineralen. De houdbaarheid wordt daardoor dus niet bepaald.
Spa water is alleen langer houdbaar dan kraanwater in een niet-geopende fles. Dan is het namelijk steriel verpakt. Wanneer je een spa fles geopend hebt is het niet anders dan kraanwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spa water is lang houdbaar omdat het, in tegenstelling tot chemisch behandeld kraanwater, natuurzuiver is en geen onzuiverheden noch contaminanten bevat. Het sijpelt al jaren door de rotsen vooraleer het wordt gebotteld en gaat dus heel lang mee. Er is wel een officiële houdbaarheidsdatum zoals bij elk voedingsmiddel wettelijk verplicht is. Er wordt NIETS toegevoegd aan Spa..het is puur natuur