Wat is het verschil tussen verse en gedroogde kruiden? Zie uitleg

Als je zelf oliën of thee wil maken, kan je kiezen om zelf de kruiden te drogen en dan te gebruiken of vers gebruiken, wat is het verschil?
Heeft de een een sterkere smaak dan de andere

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Antwoorden (3)

Drogen is handig als je niet alle kruiden in één keer opmaakt. Gedroogde kruiden kun je langer bewaren dan verse. Het drogen kan wel van invloed zijn op de smaak.
bamibal
11 jaar geleden
Het voordeel is de langere houdbaarheid. Doordat het vocht eruit is gehaald, bederft het kruid niet meer zo snel.
Verder is het gemalen en dus compacter geworden. Het is dus ook gemakkelijker om op te slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste werkzame stoffen/ smaken, zitten in verse kruiden.
Doordat er in de zomer voldoende aanbod is van verse kruiden ( eigen tuin) en er in de winter geen kruiden buiten groeien, is het handig bepaalde soorten ook te drogen.
Voor sommige soorten maakt het niet zo veel uit, vers of gedroogd, b.v. pepermunt, die is gedroogd ook prima,, echter andere soorten, verliezen veel van hun werking/ smaak.
Iets meer in de thee doen, is dan vaak al een oplossing.
Ook kan je van veel kruiden een tinctuur maken, b.v. van kruiden die na het drogen hun werking/ smaak verliezen.
Sommige soorten laten zich prima invriezen, is dus ook een optie.