Ontdooide witte wijn nog drinkbaar?

Gisteren zijn er 2 flessen witte wijn in de vriezer achtergebleven. Vanochtend pas weer aan gedacht. Smaakt wijn nog na ontdooiing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
51.9K

Antwoorden (2)

de ene wijn wel, de andere niet. Lastig te zeggen. Gewoon proberen, neem een glaasje voordat de visite meedrinkt.
11 jaar geleden
Zeker drinkbaar, maar de smaak wordt waarschijnlijk iets minder.

Voornamelijkste probleem zal zijn dat er kristallen zich hebben gevormd van de tannines en tartraat in de wijn. Witte wijn bevat minder van deze stoffen dan rood of rosé, maar toch (geen toevaal dat tartraat bekend staat als "wijnsteen")

Als dat zo is, denk misschien aan het decanteren of zeven van de wijn, en proef het in ieder geval voordat je aan anderen gaat schenken.

Mocht het niet meer lekker zijn, dan kan je het alsnog gebruiken als kookwijn. Zelf koop ik altijd van de goedkope literflessen witte wijn van de blauwe kruidenier, en met zo'n vacuüm dopje (van het merk Vacuvin) wordt oxidatie prima tegengehouden en blijven ze zeker weken lang goed.

In ieder geval zal eerder een kwestie van smaak zijn dan van voedselveiligheid. En sowieso niet lang bewaren na ontdooien!!

O ja, en een laatste tip! Pas op tijdens ontdooien dat de fles niet klapt! Ook al is deze niet gebarsten tijdens het vriezen, kan alsnog gebeuren tijdens het ontdooien, dus stop ze in een plastic zak, en laat het op zijn gemak in de koelkast langzaam ontdooien.