Wat is beter cola of cola light? Dus suiker of zoetstoffen?

Bij mij weten is zowel suiker als zoetstoffen niet goed voor ons. Maar wat als je toch cola wilt drinken. Wat is dan de beste optie en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Het beste antwoord

Voor de schadelijkheid van chemische zoetstoffen als aspartaam is vooralsnog geen wetenschappelijk bewijs. Wel voor glucose-fructosestroop waarmee verreweg de meeste frisdranken tegenwoordig worden gezoet. In mijn ogen is het allebei chemische zooi en de pest voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

gewone cola
Light staat erom bekend dat het je een eetlust gevoel geeft
Daarnaast zit er een stof in ( aspertaam) wat schade kan brengen aan je gezondheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik durf te beweren dat gewone Cola "gezonder" is dan de light versie. Die zoetstoffen zijn ronduit slecht voor je. Echte suiker is ook niet gezond maar wel gezonder dan de zoetstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik ook.
gewone cola is beter.daarbij kun je van aspartaam last krijgen van diaree als je veel cola light zou drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Light is beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zou ik voor gewone cola gaan. Want de zoetstoffen lijkt me een slecht middel dan waar die voor een vervanging voor is. Het is natuurlijk allemaal niet bewezen en aangetoond (wat volgens mij ook onmogelijk is), maar de zoetstoffen zijn van een puur chemisch fabrikaat. Terwijl suikers van een natuurlijke oogst afkomt (met nog wel een paar bewerkingen erbij, zoals kristalliseren).

Je kunt natuurlijk ook gewoon een kopje thee drinken. En af en toe een glaasje cola zal vast niet verkeerd zijn voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja suikers zijn geloof ik ook niet goed. Rietsuiker geloof ik wel, maar de geraffineerde suikers niet. Maar thanks voor je antwoord:D
Ik denk dat voor allebei geldt, drink met mate....want het is beide niet gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in cola light zit aspartaam, kan (bij hele grote hoeveelheden) later kankerverwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone cola zou ik zeggen. In cola light zit wel minder suiker, maar er zit wel aspartaan in! Dat is kankerverwekkend. Dus ik zou maar gewone cola nemen.

Toegevoegd na 35 seconden:
Ik bedoel aspartaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Light voor de kcal
Normale voor de suiker enzo
Zoetstoffen zullen niet gezond zijn maar ja als je daar altijd op moet letten kan je bijna helemaal niks meer eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei is slecht.
Als je het met mate drinkt, geeft het niet.
Maar beter is en blijft altijd om gewoon 1-2 liter water per dag te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cola omdat zoetstoffen namaak zijn en suiker gewoon normaal
maar vergis je niet er zijn ook cola's zonder suiker of minder suiker die zal ik nemen als ik jou was
PS geloof niet dat er in iets minder suiker zit kijk altijd eerst bij de ingrediënten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola. Licht. Is veel beteR minder suiker