Is stevia frisdrank de vervanger van light?

Je ziet nu steeds meer stevia dranken. Is dit beter dan light?

Zijn er al ontwikkelingen in stevia cola enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.3K

Het beste antwoord

Frisdranken met stevia zijn ook light. Het woord light wil namelijk zeggen: calorie-arm. De calorieën in gewone frisdrank komen hoofdzakelijk van suiker. Als je de frisdrank niet met suiker zoet, maar met een andere stof die minder calorieën bevat, is die frisdrank automatisch light - of die zoetstof nu aspartaam of stevia is.

Stevia zal aspartaam gaan vervangen.

Dat is niet omdat stevia gezonder is. Dat kunnen we namelijk niet zeggen. Natuurlijke stoffen kunnen zwaar giftig zijn. Ook bij stevia zijn twijfels over de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen - dat is de reden dat je van stevia maximaal 4 mg per kilo lichaamsgewicht mag gebruiken, terwijl die limiet voor aspartaam tien keer zo hoog ligt: 40 mg per kilo lichaamsgewicht.

Maar zulke overwegingen zijn niet relevant. Wat wel relevant is, is dat over aspartaam enorm veel angstverhalen de ronde doen, terwijl van stevia wordt beweerd dat het 'plantaardig, en "dus" gezond' is.

Om die reden is er een grote vraag naar producten met stevia. Fabrikanten spelen daarop in door over te stappen van aspartaam naar stevia.

Die overstap is terecht, want de klanten vragen er massaal om. Dat steviagebruikers op deze manier makkelijk boven de maximale dagelijkse dosis komen, maakt op dit moment niet uit. Misschien dat we hierover rond 2030 een aantal rechtszaken tegemoet kunnen zien.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat "natuurlijk, dus gezond" niet altijd klopt, ben ik met je eens. Maar ik betwijfel of je met stevia makkelijk boven de maximale dosis komt, aangezien je er maar héél weinig van nodig hebt om flink te zoeten (de "zoetkracht" is heel sterk). Stel, je weegt 70 kilo. Dan zou je dus 4*70=280 mg per dag mogen hebben.
Ik ga er even van uit dat je het over stevia-extract hebt, wat gewoonlijk als zoetmiddel wordt gebruikt. (dat kan ik natuurlijk mis hebben.)
En dat 280 mg ongeveer gelijk is aan 280 ml. Dat is VEEL, kan ik je zeggen. Een normaal mens gebruikt hooguit een paar druppeltjes per dag. Over die "mogelijke kankerverwekkende eigenschappen": volgens mij is zo'n beetje alles "mogelijk kankerverwekkend", zeker als je er absurd grote hoeveelheden van gebruikt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat je boven de maximale dosis kunt komen, heb ik rechtstreeks van de site van de EFSA gehaald. Ik citeer: "The Panel points out, however, that this ADI could be exceeded by both adults and children if these sweeteners are used at the maximum levels proposed by the applicants." (ADI = Acceptable Daily Intake) Ook over de angst voor de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen kun je meer vinden op de site van de EFSA, en ook op andere sites. Het gaat dan niet om de zoetstof zelf, maar om de afbraakproducten die in de zure omgeving van de maag ontstaan.   Overigens wordt vaak beweerd dat de toelating van stevia is tegengehouden door de machtige aspartaamlobby. Dit wordt beweerd door dezelfde mensen die beweren dat het "levensgevaarlijke" aspartaam alleen maar is toegelaten vanwege lobbywerk door diezelfde aspartaamfabrikanten. Voor mensen die in zulke praatjes geloven, heb ik een leuk weetje: Stevia is jarenlang niet geaccepteerd in Europa, vanwege de twijfels over de mogelijke kankerverwekkendheid van de stofwisselingsproducten van stevia. Maar nadat Cargill een toelatingsverzoek indiende bij de EFSA, werd stevia ineens wél toegestaan. Cargill is 's werelds grootste commerciële fabrikant van steviaproducten. Dit bedrijf zag dus in Europa een grote potentiële afzetmarkt, dus er was hen veel aan gelegen de EFSA tot goedkeuring te overreden. Dat is hen dus onlangs gelukt.   Niet dat ik zelf in zulke complottheorieën geloof, maar het geeft wel aan dat, als je gelooft dat aspartaam alleen maar via een machtige lobby werd toegestaan, je hetzelfde moet geloven over het toestaan van stevia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof ook niet dat aspartaam "levensgevaarlijk" is. En geloof ook niet in complottheorieën. Maar waarom zou alleen Cargill lobbyen, en de suikerindustrie niet, en aspartaamfabrikanten ook niet? Dat vraag ik me dan wel weer af. Dat zijn ook van die vragen waar je nooit een werkelijk antwoord op kunt krijgen. Nouja, de hele voedselindustrie draait zo'n beetje om geld, net zoals eigenlijk alle industrieën. Wel jammer dat daardoor het werkelijke belang - dat van de gebruikers - zo vaak ondergesneeuwd raakt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zoals gezegd geloof ik ook niet in zulke verhalen. Veel draait om geld. Het beste wat we kunnen doen is zorgen dat er onafhankelijke, *echt* onafhankelijke, instituten blijven bestaan die niet omkoopbaar zijn. Naar mijn mening komen instituten als het genoemde EFSA (dat stevia nu heeft goedgekeurd), maar ook het Amerikaanse FDA en CDC, erg dicht in de buurt van de gewenste onafhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat citaatje staat duidelijk "could", en "if". Dus het zóu kunnen, áls de maximale dosis zou worden overschreden. In dit verhaal:
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1537.htm
is te zien dat die maximale dosering in de praktijk bij lange na niet wordt gehaald. En bovendien: denk je echt dat de Europese Commissie (die opdracht heeft gegeven tot het onderzoek) een voedingsmiddel op de markt zou toelaten waarvan is vastgesteld dat het, bij normaal gebruik, een verhoogd risico op kanker geeft? Nog een gedachte: wat zou jij zelf doen als jij patent had op een gat-in-de-markt product? Dan zou je toch ook proberen om dat overal aan de man te brengen, lijkt mij. Voor alle duidelijkheid: ik wil natuurlijk ook geen kanker, dus ik neem je wel degelijk serieus. Het mooist zou zijn als een onafhankelijk instituut, bijv. het KWF, onderzoek naar schadelijkheid van voedingsmiddelen doet. Hoewel je bij onderzoeksinstituten óók nooit zeker schijnt te kunnen weten hoe onafhankelijk ze werkelijk zijn. Zucht...
Cryofiel
11 jaar geleden
Eh - dat is toch precies wat ik zeg? Er *waren* zorgen over de mogelijke kankerverwekkendheid. Daarom is het spul niet meteen toegelaten, maar moesten eerst zorgvuldige en dus langdurige onderzoeken plaatsvinden. Toen deze onderzoeken eenmaal hadden uitgewezen dat het spul niet, of hooguit heel beperkt, kankerverwekkend is, werd het toegelaten. Wel met een vrij lage maximale dosis, omdat er domweg nog te weinig zekerheid is. Mogelijk wordt in de toekomst de maximale dosis verhoogd, als na 25 jaar gebruik blijkt dat er niets aan de hand is. Of misschien wordt de dosis juist verlaagd, als na 25 jaar blijkt dat het onverwacht tóch kanker veroorzaakt. Allemaal heel keurig en terecht, lijkt mij. Aangezien ik, net als jij, van mening ben dat de EFSA een onafhankelijke en betrouwbare instelling is (zie mijn vorige reactie), denk ik dat we er inderdaad van uit mogen gaan dat stevia tot 4 mg per kilo lichaamsgewicht veilig is. Net als aspartaam. Het enige dat ik wilde aangeven is dat mensen die zeggen dat aspartaam zo gigantisch gevaarlijk is, en dat stevia volkomen veilig is, zichzelf behoorlijk tegenspreken. Ofwel je vertrouwt de onderzoeksinstanties; in dat geval kun je zowel aspartaam als stevia veilig gebruiken. Ofwel je vertrouwt de onderzoeksinstanties niet; in dat geval kun je noch aspartaam, noch stevia veilig gebruiken. Veel mensen zeggen echter dat aspartaam (toegestaan door de keuringsinstanties) heel gevaarlijk is, terwijl stevia (toegestaan door de keuringsinstanties) volkomen veilig is. Die tegenstrijdige houding is waar ik hier de aandacht op wilde vestigen. Niet meer, niet minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat had ik dan even verkeerd begrepen, sorry. Toen ik mijn vorige reactie hierboven typte, stond die van jou er nog niet; die hebben elkaar blijkbaar gekruist.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan denk ik dat we het inderdaad met elkaar eens zijn!

Andere antwoorden (2)

Er zit ipv aspartaam stevia in. Dit is een natuurlijke plantaardige vervanger voor suiker. dus ja het is gezonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk en plantaardig is niet per definitie gezonder!
Cryofiel
11 jaar geleden
De meest giftige stoffen die wij kennen zijn natuurlijke stoffen.
Ha, dat is mooi! Ben al jaren stevia-fan :-)

Dan is er blijkbaar iets veranderd met de regelgeving? Tot voor kort mocht het in Europa niet gebruikt worden in voedingsmiddelen, zogenaamd omdat de veiligheid niet voldoende was aangetoond (ik denk zelf eerder onder invloed van suiker- en chemische zoetmiddelen-industrie).

Ik weet dat in Amerika er een stevia-variant van cola is; ik geloof zelfs Coca-Cola.

Of het beter is: ik denk het wel. Stevia is gewoon een zoet smakend plantje; naar het schijnt wordt het in sommige landen al eeuwen als zoetmiddel gebruikt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Vond nog wat info (zie link):
"Stevia is een natuurlijke zoetstof die komt van de stevia-plant. Deze plant komt van oorsprong uit (sub)tropisch Zuid- en Centraal Amerika. Het is 200 keer zoeter dan suiker. Lange tijd is het gebruik van stevia als zoetstof in Nederland verboden geweest, maar na uitvoering onderzoek door de EFSA (European Food Safety Authority) is het gebruik van stevia veilig bevonden. Stevia is toegelaten als tafelzoetstof en in een beperkt aantal voedingsmiddelen, waaronder frisdranken."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben best beniewd of de cola hier ook komt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ook! Lijkt me prima smaken :-) Overigens, over die discussie hierboven: ik heb nergens beweerd dat "aspartaam alleen maar via een machtige lobby werd toegestaan". Er bestaat wél een vermoeden (!) dat suikerfabrikanten en zoetstoffenfabrikanten hebben gelobbyd om onderzoek naar Stevia te dwarsbomen (zorgen dat er geen subsidies voor onderzoek kwamen enzo), uit angst voor de concurrentie van Stevia. En dat het daardoor zo lang geduurd heeft voordat het hier werd toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh en je oorspronkelijke vraag: is dit beter dan light? (met andere zoetstoffen, neem ik aan dat je bedoelt) Beter van smaak, dat in ieder geval! Dat rare bijsmaakje van andere zoetstoffen, heb je absoluut niet met stevia. Je kunt het zelf proberen (het is bij de natuurwinkel te koop); bijv. in de koffie of door je yoghurt, of warme chocolademelk met stevia ipv suiker.
Alleen, als je teveel gebruikt - even uitproberen dus - smaakt het ineens bitter. Dus drupje voor drupje :-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom zouden suikerfabrikanten wel de goedkeuring van stevia hebben willen tegenhouden, maar niet de goedkeuring van aspartaam? Zouden de angstverhalen over aspartaam wellicht worden verspreid door de grote steviaproducenten?   Je ziet, als je eenmaal aan complotdenken begint, zijn de mogelijkheden onbegrensd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er dan al zulke grote steviaproducenten met een machtige lobby? Ik denk dat de 'suikerlobby', als ze het geprobeerd zouden hebben, niet veel kans maakte, gezien de enorme vraag vanuit de markt naar suikervrije zoetmiddelen. Verder, wat dat complotdenken betreft, heb je natuurlijk helemaal gelijk :-)
En er zijn nog een heleboel mensen die er altijd zonder meer van uitgaan dat 'natuurproduct, dus goed' altijd opgaat. Ik heb zelf helemaal niks tegen aspartaam, behalve dan dat ik het vies vind smaken. Het verhaaltje dat je nog onder het andere antwoord hebt geplaatst, daar is wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.
Volgens mij zijn we het eigenlijk gewoon met elkaar eens ;-) Ik vond nog wel een linkje dat volgens mij wel de moeite waard is:
http://suikerwijzer.nl/alles-over-stevia/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou die cola zou ik ook weleens willen proberen.