Is stevia frisdrank de vervanger van light?

Je ziet nu steeds meer stevia dranken. Is dit beter dan light?

Zijn er al ontwikkelingen in stevia cola enz.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Frisdranken met stevia zijn ook light. Het woord light wil namelijk zeggen: calorie-arm. De calorieën in gewone frisdrank komen hoofdzakelijk van suiker. Als je de frisdrank niet met suiker zoet, maar met een andere stof die minder calorieën bevat, is die frisdrank automatisch light - of die zoetstof nu aspartaam of stevia is. Stevia zal aspartaam gaan vervangen. Dat is niet omdat stevia gezonder is. Dat kunnen we namelijk niet zeggen. Natuurlijke stoffen kunnen zwaar giftig zijn. Ook bij stevia zijn twijfels over de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen - dat is de reden dat je van stevia maximaal 4 mg per kilo lichaamsgewicht mag gebruiken, terwijl die limiet voor aspartaam tien keer zo hoog ligt: 40 mg per kilo lichaamsgewicht. Maar zulke overwegingen zijn niet relevant. Wat wel relevant is, is dat over aspartaam enorm veel angstverhalen de ronde doen, terwijl van stevia wordt beweerd dat het 'plantaardig, en "dus" gezond' is. Om die reden is er een grote vraag naar producten met stevia. Fabrikanten spelen daarop in door over te stappen van aspartaam naar stevia. Die overstap is terecht, want de klanten vragen er massaal om. Dat steviagebruikers op deze manier makkelijk boven de maximale dagelijkse dosis komen, maakt op dit moment niet uit. Misschien dat we hierover rond 2030 een aantal rechtszaken tegemoet kunnen zien.

Bronnen:
http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/an...

Er zit ipv aspartaam stevia in. Dit is een natuurlijke plantaardige vervanger voor suiker. dus ja het is gezonder.

Ha, dat is mooi! Ben al jaren stevia-fan :-) Dan is er blijkbaar iets veranderd met de regelgeving? Tot voor kort mocht het in Europa niet gebruikt worden in voedingsmiddelen, zogenaamd omdat de veiligheid niet voldoende was aangetoond (ik denk zelf eerder onder invloed van suiker- en chemische zoetmiddelen-industrie). Ik weet dat in Amerika er een stevia-variant van cola is; ik geloof zelfs Coca-Cola. Of het beter is: ik denk het wel. Stevia is gewoon een zoet smakend plantje; naar het schijnt wordt het in sommige landen al eeuwen als zoetmiddel gebruikt. Toegevoegd na 21 minuten: Vond nog wat info (zie link): "Stevia is een natuurlijke zoetstof die komt van de stevia-plant. Deze plant komt van oorsprong uit (sub)tropisch Zuid- en Centraal Amerika. Het is 200 keer zoeter dan suiker. Lange tijd is het gebruik van stevia als zoetstof in Nederland verboden geweest, maar na uitvoering onderzoek door de EFSA (European Food Safety Authority) is het gebruik van stevia veilig bevonden. Stevia is toegelaten als tafelzoetstof en in een beperkt aantal voedingsmiddelen, waaronder frisdranken."

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100