Koffie verkeerd is met gewone koffie met warme melk, evt sterk gezette koffie, cappuccino is espresso met warme melk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna goed, alleen mis ik het 'opgeklopte' 'opgeschuimde' melk bij de cappuccino
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een prima toevoeging.
Een koffie verkeerd is een (gewone of espresso) koffie met veel warme melk, meestal half/half.

Een cappuccino is een espresso koffie met melk die opgeschuimd is. Er zit niet zo veel melk is als in een koffie verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koffie verkeerd is zonder melk, cappicino is met melk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normale "Nederlandse koffie" wordt gebrouwen door koffie te mengen met warm water. Dit is een zeer eenvoudig proces. "Gewone koffie" betekent meestal een kleine kop koffie met een theelepel, suiker en een kleine hoeveelheid melk of room.

Cappuccino en latte dranken worden gemaakt met espresso en melk. Het onderscheid hier is dat in cappuccino "opgeschuimde" melk wordt gebruikt (dit wordt gemaakt met behulp van stoom). Deze melkschuim, of "microfoam" heeft ongeveer twee keer het volume van de oorspronkelijke melk.
In latte wordt de melk wordt slechts "gestoomd" (verwarmd) hierdoor ontstaat er een klein laagje schuim). Dit gebeurt ook met behulp van stoom maar er wordt een andere techniek toegepast.

Voor een cappuccino beginnen we met gelijke porties van espresso en melk. De melk wordt dan "opgeschuimd" totdat het ruwweg het dubbele volume heeft van de melk. Dit kan worden gedaan met het stoompijpje van de espressomachine of het kan worden geklopt in een apart kannetje. De melkschuim wordt dan uitgegoten over de espresso. (Als de espresso in de melkschuim wordt gegoten, dan dan is de drank een "latte macchiato.")
Bij het maken van melkschuim kan het beste koude magere of halfvolle melk worden gebruikt.