Wat houd een alcoholvrije zone precies in?

Voor zover ik weet, mag je in het openbaar gewoon niet drinken (op de openbare weg, terwijl je door de stad loopt, in een park, noem maar op..)

Wat is dan het verschil tussen een alcoholvrije zone en gewoon verboden te drinken in het openbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.6K

Het beste antwoord

In principe mag je in het openbaar wel drinken:

In de Model-APV[12] van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten staat:

Artikel 2:48 Verboden drankgebruik
1. Het is verboden op een openbare plaats, die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor:
a. een terras dat behoort bij een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet;
b. de plaats, niet zijnde een horecabedrijf, als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geldt krachtens artikel 35 van de Drank en Horecawet.

De gebieden worden vaak niet vermeld; deze staan dan in een apart aanwijzingsbesluit. Soms wordt het verbod ter plaatse aangegeven, meestal echter niet. Voorbeelden van de betreffende gebieden:

Leiden: gebied binnen de singels, het stationsgebied, het Diamantplein en het parkje aan de Zoeterwoudesesingel inclusief de aangrenzende openbare wegen
Rotterdam: 18 gebieden
Dus een alcoholvrije zone is een zone zoals bedoelt onder 1 (aangewezen door het college).

Buiten de aangewezen (niet altijd aanGEGEVEN) gebieden mag je dus wel alcohol drinken.