waarom is de geheime formule van coca cola nooit uitgelekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Antoni
10 jaar geleden
Is het wel zo zeker dat de formule nooit is uitgelekt? Er zijn toch meer producenten van cola dan alleen Coca Cola?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar geeneen cola smaakt zoals Coca Cola!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's een makkie: omdat het anders niet meer geheim zou zijn!
(^_°)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die formule is al uitgelekt. Zoek maar is op geheime formule Coca Cola of bekijk de bron Bronnen:
- http://m.ad.nl/ad/m/nl/1100/Consument/article/detail/1894930/2011/02/15/Website-doet-geheim-recept-Coca-Cola-uit-de-doeken.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb ooit eens gehoord dat er 5tal personen zijn die formule/verhouding weten maar dat die niet in elkaars "buurt" mogen komen van straal 500km ofzo...

Het beste antwoord

Omdat zelfs de directie die formule niet kent. Dus ook al zou iemand z'n mond voorbij willen praten, dan nog was het niet mogelijk.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat anders de concurrenten de cola (goedkoper) na zouden kunnen maken, waardoor Coca Cola aan omzetverlies zal leiden. Het heeft dus een commercieel oogpunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk bedoelt de vraagsteller "Waardoor ..."
Maar dat vroeg de vraagsteller niet, dus ik geef je een plusje ter compensatie terug.
(Jouw antwoord gaat inderdaad over het waarom, niet het waardoor. Menigeen weet het verschil niet.)
Zó geheim is de formule niet écht, maar Coca-Cola heeft natuurlijk een hele legende omheen gebouwd, en dat is goed voor de imago van het merk.

Coca-Cola wordt in talloze landen geproduceerd, maar wat ze maken in al die fabrieken is water, CO2 en suikers of zoetstoffen toevoegen aan een siroop die geproduceerd wordt in de fabriek van Coca-Cola in Atlanta, waar het hoofdkantoor van het bedrijf staat.
De ingrediënten van deze siroop zijn op zich wel bekend. Met andere woorden: er is geen geheim ingrediënt. Het is de verhouding tussen deze, met name de kruiden, en de manier waarop deze verwerkt worden wat in de geheime formule staat, en wat wél geheim is.

Hoe krijgen ze dan voor elkaar dat niemand ooit de complete formule kent en deze heeft uitgelekt?
Door het werk in de fabriek te splitsen is best mogelijk om dit te regelen. Ik ben zelf nooit daar geweest (dat zou ik graag willen!), maar ik kan me heel goed voorstellen dat verschillende afdelingen die onafhankelijk van elkaar werken, steeds maar een deel van deze siroop produceren. Het is helemaal niet zo ingewikkeld om de grondstoffen door steeds andere afdelingen te laten mengen en verwerken, maar dan zonder deze te identificeren.
Met deze methode krijgt elke afzonderlijke afdeling een werkinstructie met iets in de trant van (ik verzin maar wat) "10 delen van grondstof A mengen met 5 delen van B, en dan opwarmen tot 80°C 25 minuten". Als je het resultaat van dit proces "C" noemt, en dan gaat dit halffabrikaat-C naar de volgende afdeling, dan is het relatief eenvoudig om het totale proces geheim te houden.

Kan iemand die voor Coca-Cola werkt alle stukken van de puzzel bij elkaar brengen? Waarschijnlijk niet, de directie zal zorgen dat niemand kan werken op verschillende afdelingen.
Praten ze dan niet met elkaar? Natuurlijk wel, maar alle medewerkers tekenen een geheimhoudingscontract, inclusief de directe, en als ze iets wat niet mag met collega’s of met anderen delen, dan kunnen ze rekenen op ernstige juridische problemen en een claim van vele miljoenen, en dat werk afschrikkend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je die cola zelf kan maken, waarom zou je het dan kopen?