Waarom kan de ene mens "gloeiend" hete vloeistof drinken en de ander 'steigert' al als het alleen maar warm is ? Zie extra uitleg !

Mijn vriendin drinkt thee met kokend water gezet heel snel daarna al op, zij heeft een "loden" pijp.
Ik moet zowel bij koffie als bij thee koude melk (verse) schenken, anders duurt het ongeveer 20 minuten voordat ik het kan drinken.
Voor een ander is het dan koud, voor mij lauwwarm.

Toegevoegd na 5 dagen:
Walter/Gabi71/Doublum : bedankt voor jullie antwoord !

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet precies wat je bedoelt, want zelf kan ik hele hete dingen drinken, eten of zelfs pakken met blote handen, terwijl mijn vrouw... nou ja, precies zoals jij... Het verschilt van mens tot mens, en het heeft te maken met heel veel factoren; - Wat men als 'prettig' ervaart, en dat is een kwestie van individuele smaak. - Waar je pijngrens ligt. Van mezelf weet ik dat die vrij hoog is, en dat is niet omdat ik dapper ben, 't is gewoon zo. - Hoe dik je huid is (ook van je lippen, tong of mondholte) en hoe oppervlakkig je pijn- en temperatuurreceptoren liggen. - De tolerantie van je receptoren kan je ook "trainen", waardoor niet alleen je huid dikker wordt, maar ook je meest oppervlakkige receptoren op een gegeven moment uitgeschakeld worden. Bekende voorbeeld: de kok die heet voedsel uit de pan haalt en dit direct, met z'n blote vingers, op een bord schikt. - Hoeveel slijm en speeksel je mond en slokdarm produceren: hoe meer, hoe heter de drank die je kan verdragen, en dat varieert per persoon, en zelfs per dag. Heb je nooit gemerkt dat als je verkouden bent (=meer slijm) dan kan je hete drankjes beter verdragen? Zie ook mijn eerste punt: je ervaart het als prettig. Eenmaal voorbij de slokdarm, is elk vloeistof voldoende afgekoeld, en tevens heeft de maag geen temperatuur receptoren. - Als laatste, kan je de manier van drinken aanwijzen als verklaring: als je 'slurpt', dan wordt je drank afgekoeld door de snel circulerende lucht in je mond, die een beetje van je drank doet verdampen, en in dit proces wordt warmte aan je drank onttrokken. Dus, het klopt: er zijn verschillen, maar die verschillen zijn voor een groot deel te verklaren, en het goed nieuws is dat je kan zo'n eigenschap 'trainen'.

Ten eerste ligt ieders pijngrens anders. Verder ligt het ook aan de manier van drinken. Als je bijvoorbeeld hete koffie of thee een soort van naar binnen slurpt met daarbij koude lucht meenemend, voelt het al kouder aan dan wanneer je een flinke hete slok naar binnen neemt.

ikzelf drink ook heel heet mijn thee, met een simpele manier: eerst slurpend de bovenlaag, dan verhit mij lip zich mee (met de "pijn" gepaard). Ik geef mijn lippen de kans niet om af te koelen, ik hou ze op elkaar (onbewust hoor, dit alles) en drink binnen 10 seconden nog een nipje. Uiteindelijk, na 1 derde kopje drink ik grote slokken, aangezien mijn mond de temparatuur bereikt waarop het verschil in temperatuur niet meer word bemerkt door de zenuwuiteinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100