Wie kent het recept van "Warme Ketel" ?

"Warme Ketel" is een drank welke op Terschelling gedronken wordt en is gemaakt van Brandewijn, Bruinbier en Bruine suiker. Weet iemand de juiste verhoudingen en bereidingswijze?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Het beste antwoord

Ingrediënten
1 liter Brandewijn (Mispelblom)
8 flesjes Oud bruin bier (Amstel)
Bruine suiker
.
Materialen
Thermometer
.
Bereiden

Bier en brandewijn in de pan opwarmen, bij een temperatuur van 60 graden de suiker er in oplossen (Suiker naar smaak toevoegen). Dan verwarmen tot zo'n 65 á 70 graden. Beslist niet warmer, dan vliegt de alcohol er uit!!!
.
Bronvermelding
P. van Zwol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria16 ik ga je moeten teleurstellen hoor maar de alcohol is al lang voordat je 70 graden bereikt hebt foetsie.
Het kookpunt van alcohol ligt wel bij 78 graden C, maar ook voor dat punt is de alcohol volop aan het verdampen. Dus tegen dat je hele massa 70 graden heeft bereikt is de meeste alcohol al weg.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij het maken van glühwein, tegen de tijd dat je de wijn drinkt is de alcohol letterlijk gaan vliegen en heb je alleen nog een lekkere warme rank met een wijnsmaak over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt