Koffie in de zin van een bepaalde soort koffie (vaak melange genoemd) heeft inderdaad een meervoudsvorm. Die wordt gevormd volgens de gewone Nederlandse regels. Die regels zeggen:

--  Ligt de klemtoon achteraan, dan -en toevoegen.
--  Ligt de klemtoon niet achteraan, dan -s toevoegen.

Bij 'koffie' ligt de klemtoon vooraan, dus wordt het meervoud 'koffies'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging op deze regel:

--  Bij samenstellingen kijk je alleen naar het laatste deel van de samenstelling.
--  Bij eenlettergrepige woorden ligt de klemtoon zowel vooraan als achteraan. Daarom gebruik ik in de regel alleen het begrip 'achteraan' of 'niet achteraan'. Bij eenlettergrepige woorden ligt de klemtoon dus altijd achteraan: vloer --> vloeren.

Er zijn uitzonderingen: station --> stations.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er bestaat heen meevoud van koffie! Je kunt het wel hebben over verschillende soorten koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee koffie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffies

kof·fie de; m -s 1 de koffieplant 2 al dan niet geroosterde koffiebonen 3 gemalen poeder van gebrande koffiebonen 4 daaruit bereide drank: ~ zetten; dat is geen zuivere ~ geen eerlijke zaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over koffie spreekt, heb je het immers niet over 1 koffie. Want wat versta je immers onder 1 koffie? Niemand vraagt of je misschien "een" koffie wilt. Dan wordt het kortweg 'koffie', of een kopje koffie.

Met 'koffie' wordt de substantie bedoeld zonder een bepaalde hoeveelheid aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige zelfstandige naamwoorden kennen GEEN meervoud. Deze woorden hebben dus maar één vorm.
Zoals Meel en Koffie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meervoud van koffie is bakkies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we zeggen ' één koffie alstublieft' gebruiken we eigenlijk een niet helemaal corecte zin, die echter algemeen aanvaarde spreektaal is. Maar wat we bedoelen is één kop koffie. Of kopje, of bakje.
Koffie is de inhoud, en heeft net als heel veel andere drankjes zelf niet echt een meervoud, al kun je het wel forceren, vooral als je meerdere soorten hebt.
Zo kun je verschillende waters, theeën, cola's, appelsappen en ook koffies bedenken. Grappig genoeg onderstreept de spellingschekker alleen de appelsappen (die als meervoud van sap sowieso goed zijn) en de koffies. Maar dat zegt vermoedelijk meer over de ontoereikendheid van de spellingchecker.

Als je koffies zegt, weet iedereen wat je bedoelt, en hou je dan lang genoeg vol en vind je voldoende draagvlak, dan komt het vanzelf in de Van Dale. Zo gaat dat met taal.
Koffieën zal het ook wel gaan redden, als mensen het consequent gaan en blijven gebruiken voor het consumeren van onderhavige drank, bij voorkeur bij elkaar. Hoewel koffieleuten voorlopig de lading nog wel redelijk dekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigns geeft mijn woordenboek voor koffie wel degelijk koffies als meervoud aan (Koffie, m (mannelijk) -s (meervoud dus) , de.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het ook opgezocht, dan wel online. +1
Ik hou het gewoon even op 2 mokken koffie. 1 mok voor als ik wakker wordt en nog 1 mok nadat ik de eerste op heb. Dus dat zijn dan 4 koppen koffie. En dat dus in meerfout. Blijft voor mij 2 mokken koffie. Of 4 koppen koffie natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Meerfout in plaats van meervoud. LOL. Sommige fouten zijn gewoon echt grappig!
Je neemt meerdere koffies doet er veel suikers en melken in en dan heb je koffies compleet! En vergeet ook de koekjes en de lepeltjes niet. Er zijn nu éénmaal zelfstandige naamwoorden,waar geen meervoud voor bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 mok koffie, 2 mokken koffie, 3 mokken koffie enzovoorts.
koffie zeg je niet in meervouden.