Waarom staat er op de flesjes van sommige (goedkopere) pilseners Cat.II?

Dit staat simpelweg geprint op het etiket,voornamelijk bij de goedkopere pilseners.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Antwoorden (3)

Op flesjes en blikjes bier wordt niet alleen het alcoholpercentage vermeld, maar ook een
categorie: categorie S, I, II of III. Wat betekenen die codes zoals CAT. S, I, II en III?

In Nederland worden bieren onderverdeeld in vier categorieën: S (superieur), I, II en III.
Deze categorieën geven het stamwortgehalte van het bier aan. Categorie S is de
categorie met het hoogste stamwortgehalte. Daarna volgen de categorieën I, II en III.
Het stamwortgehalte is de hoeveelheid suikers die zich na het koken in de wort
(tussenproduct van het brouwproces) bevindt.
Tijdens het gistingsproces worden deze suikers gedeeltelijk omgezet in alcohol en
koolzuur. Een hoog stamwortgehalte zorgt dus meestal ook voor een hoog
alcoholpercentage. Grofweg geldt dat het stamwortgehalte gedeeld door drie het
alcoholpercentage oplevert. Maar niet alle suikers zijn vergistbaar, waardoor een deel in
het bier achterblijft. Dit heeft grote gevolgen voor de smaak van het bier. Suikers die
niet in alcohol omgezet kunnen worden, dragen bij aan een zoete smaak van het bier.
Een hoog stamwortgehalte en een laag alcoholpercentage betekent dat veel suikers
niet vergist zijn. Het bier zal dus zoeter zijn dan bier met een even hoog
stamwortgehalte en een hoger alcoholpercentage. In dit tweede biertje zijn meer
suikers afgebroken tot alcohol waardoor er dus minder voor een zoete smaak over
blijven.
Bierbrouwers drukken het stamwortgehalte eigenlijk uit in gewichtsprocenten. Maar
omdat deze percentages de bierdrinkers in verwarring kunnen brengen met de
procenten van het alcoholpercentage, wordt het stamwortgehalte op flesjes en blikjes
niet in procenten vermeld maar in categorieën. Een bier uit de categorie S is
bijvoorbeeld Duvel. In categorie I vallen alle pilsen, terwijl in categorie II bijvoorbeeld
Amstel Light valt en in categorie III bijvoorbeeld Bavaria Malt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met het stamwortgehalte.

In Nederland kent men het categorieënstelsel. Dit is een methode om het bier in groepen met een bepaald stamwortgehalte te plaatsen. We kennen de volgende categorieën:

Cat. Stamwortgehalte
1 1 t/m 4
2 7 t/m 9.5
3 11 t/m 13.5
S 15.5 en hoger

Het stamwortgehalte:
Het stamwortgehalte is het vaste-stofgehalte van het ongegiste wort. Het wordt uitgedrukt in graden Plato (perc. suiker) Het stamwortgehalte van bier geeft niet altijd aan hoeveel alcohol er in het bier zit.
Het alcoholgehalte is afhankelijk van de vergistingsgraad. Als vuistregel kan gelden dat het gew.% alcohol ongeveer 1/3 deel is van het aantal graden Plato. Dit gaat niet op bij bieren met een hogere vergistingsgraad, tot soms wel 95%. Deze vergistingsgraad verkrijgt men door i.p.v. mout, suikers te gebruiken (suiker is 100% vergistbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt allemaal heel interessant stam gehalte enz. het is het bereidingsproces en de zuivering tijdens dat proces verder niet