Waar komt de lucht, of zeg maar stank, vandaan na een avondje flink drinken?

Als je s morgens op de slaapkamer van iemand komt die de avond daarvoor gedronken heeft ruik je dat meteen. Wat ruik je dan? Wat veroorzaakt die lucht? Ik snap de alcohol, maar is het een proces in het lichaam die het veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
15.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bezoekje aan de wc levert ook.. interessante geuren op 's ochtends.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee ik drink niet, maar kwam net op de kamer van mijn zoon.....
Het grappige is dat ik, toen ze klein waren ook vaak door de lucht in de slaapkamer geallameerd werd dat ze ziek waren, of niet lekker
Als ik op deze lucht moet afgaan zou ik onmogelijk 112 moeten bellen.........;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bah... Komt ook uit zweet en poriën!!!
De beste combi is bier met daarna een paar broodjes shoarma met knoflooksaus... Wat een lucht geeft dat de volgende ochtend!!!

Het beste antwoord

Die alcohollucht is enerzijds toe te schrijven aan het uitademen, maar wordt ook voor een deel veroorzaakt doordat de alcoholgeur uit de poriën van je lichaam naar buiten komt.

95% van de alcohol wordt afgebroken door de lever. De andere 5% van de alcohol verlaat je lichaam door afscheiding via de huid en uitademen. Soms proberen mensen een alcoholgeur te maskeren, door bijvoorbeeld aftershave of mondwater. Omdat de alcoholgeur na overmatig alcoholgebruik voor een deel uit de poriën van je huid komt, heeft dat echter weinig effect.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eau de Cologne drinken voor een minder onprettige lichaamsgeur, zou ik zeggen. Onzin natuurlijk! :-) +1, want ik denk wel dat het klopt.

Andere antwoorden (2)

De drankkegel wordt grotendeels veroorzaakt door de uitgeademde alcohol zelf. Die ruik je zo goed omdat het verdampt waardoor de atmosfeer van de slaapkamer ermee verzadigd raakt. Je raakt 5 à 10% van de genuttigde alcohol via je adem kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klein deel van de alcohol die je drinkt wordt via de uitgeademde lucht en zweet uitgescheiden. Iemand die veel drinkt, transpireert ook meer. Je ruikt dus inderdaad
de alcohollucht vermengd met zweet. Bij mensen die maar een paar glazen gedronken hebben ruik je het niet zo sterk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alcohol droogt ook je mond uit en bacteriën krijgen dan vrij spel.
amc