Is het mogelijk om water per direct te bevriezen?

Kun je water per direct laten bevriezen?
zijn hier methodes voor? en zo ja hoe doe je het dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.2K
Rutge
12 jaar geleden
Interessante vraag!

Het beste antwoord

Zet het water absoluut trillingsvrij in een omgeving waar het vriest.
Laat hem daar een tijdje staan en tik er tegen aan.
Het water zal in een oogopslag bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zoiets eens een keer gezien in een laboratoriumsetting.
Je kunt het water dan enkele graden onder 0 vloeibaar laten. Het lijkt alsof het water het niet in de gaten heeft. Een klein tikje tegen de wand van het vat deed het water binnen enkele tellen bevriezen.

Andere antwoorden (4)

Spuit er vloeibaar stikstof op dan bevriest het gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is hier: wat is "per direct"? In eerste instantie denk ik dan aan een tijd van 0 seconden, om water te laten bevriezen. En dat zal niet lukken, want het zal altijd even duren.

Een mooi voorbeeld heb je kunnen zien in de laatste wetenschapquiz van de VPRO. Daar werd onder optimale omstandigheden, een druppel water op een ijskoude ijzeren plaat gegooid, met de vraag wat de vorm van die (bevroren) druppel zou worden. Boletje, bolletje met tuitje bovenaan of plat pannekoekje.

Ik weet werkelijk niet meer hoe verschrikkelijk koud die plaat was, maar wèl dat 'ie erg koud was! En je zag duidelijk in de herhaling dat het gewoon heel even duurt. Dat is ook geen wonder. Want als die druppel "per direct" zou bevriezen, zou de druppel precies dezelfde vorm houden, en zou de vraag onzin zijn geweest.

Het goede antwoord was overigens: bolletje met tuitje bovenin. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan heel snel, kijk maar eens naar dit filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar gaat altijd tijd overheen. Hoe kort ook. Er is altijd tijd nodig om het water door en door te laten kristalliseren. "Per direkt" is een vage term, maar die tijd is altijd meetbaar.