schenk mij een duvel in en komt niks schuim op weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd want de meeste krijgen juist een te grote schuimkraag omdat het schenken van een Duvel nogal precies moet gebeuren.

Antwoorden (8)

Dan is waarschijnlijk je glas niet goed schoon. Of goed gewassen, of vettig. Men zegt dan : mijn bier slaat dood !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je glas afwast in een gewoon ( dreft-achtig) sopje wordt het glas een ietsje vettig. Het lijkt en is schoon maar een onzichtbaar laagje blijft achter dat het bier doet dood slaan. In kroegen gebruiken ze daarom speciale spoelmiddelen in de spoelbakken.
Je glazen voortaan zonder afwasmiddel goed spoelen in heet water, afdrogen met een schone droogdoek. Als een glas een tijdje in de kast heeft gestaan, even omspoelen voordat je het gebruikt. Zo krijg je altijd een nette schuimkraag op je bier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
glas is vet, beter afwassen
12 jaar geleden
Je glas is dan vettig.
Het kan wel schoon zijn hoor, je krijgt dit zelfs als het in een vaatwasser is gewassen.

Tip:
Doe wat water in je waterkoker, hou je glas op zijn kop erboven, zodat stoom in je glas gaat.
Daarna uitdrogen, afspoelen met koud water tot je glas koud is, buitenkant afdrogen en je kun je glas gebruiken met een mooie schuimkraag.

Proost!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spoelen met soda. Probeer dat eens. Je zult verbaasd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bier te koud is kan dat ook effect hebben op het schuim!
Zorg voor een schoon glas, de juiste temperatuur bier en misschien kan je je glas alvast voorkoelen door hem onder koud water te housen.

Hooggegiste bieren (zoals Duvel) hoor je trouwens in een DROOG glas te schenken.
Dit helpt ook qua schuim.

Duvel is wel een bier dat bekend staat om het snel neerslaande schuim!

Toegevoegd na 57 seconden:
haha... housen = houden dus :)
12 jaar geleden
Je hoort een Duvel als volgt in te schenken: het glas moet schoon en droog zijn. Zet het glas ondersteboven op de fles. Draai het vervolgens om, zodat de hele inhoud van de fles in één keer leeggekiept wordt in het glas. Zo heb ik het geleerd toen ik in de horeca werkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de hals van het flesje zit een uitstulping. Rustig ingieten zodat de gist in dat bobbeltje blijft zitten. Zo is het mij vroeger verteld. Duvel is schijnbaar een bier dat gist op de fles. Net als trappist. Die mag je ook niet helemaal leeggieten.