als je fles sinasapelsap schud verlies je dan vitamine,s?

dat hebben ze mij wijs gemaakt,maar ik weet het niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.6K

Het beste antwoord

Dan verlies je inderdaad vitamine. Neem als voorbeeld vitamine C. Vitamine C heeft erg zwakke bindingen tussen haar moleculen. Dus als je het gaat schudden, dan botsen verschillende moleculen harder tegen elkaar waardoor een bijvoorbeeld een bepaald element losraakt van het vitamine C molecuul. Dan is er geen vitamine C molecuul meer.

Dusja, van schudden kunnen er vitamines verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk niet. Vitamines kan je mechanisch niet zomaar beschadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitaminen kunnen inderdaad verloren gaan door schudden.
Gevonden op onderstaande site:

Veel vitaminen verminderen in kracht als ze worden verhit. Dit geldt bijvoorbeeld sterk voor vitamine C. Bewaar producten met deze vitamine niet te warm en bereid ze niet te lang.

Ook door snijden, schudden en het open laten staan van verpakkingen gaat vitamine C verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boolshit ! Anders had er op de pak gestaan niet schudden voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daarom maar het vitamine die je binnen krijgt. Voeltjd wel hoor. Ik drink bijvoorbeeld elke ochtend 1/2 glazen sinasappelsap ivp koffie. En ik merk gewoon dat ik vitamine's binnen krijg. Je voelt je heel lekker, prettig en je bent hele dag lekker fit. Ik doe dit al bijna een jaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha !
Ik wilde het eerst niet geloven, maar toen vond ik dit op een website:

Vitamine C in voedsel is gevoelig voor hitte. Het gehalte vitamine C loopt terug als gevolg van (langdurig) koken en tijdens het bewaren bij een relatief hoge temperatuur. Na het openen van een fles of pak sap neemt het vitamine C-gehalte af. Voor zure sappen (zoals sinaasappelsap) blijft de teruggang beperkt tot ongeveer twee procent per dag. Door te schudden kan er ook meer vitamine C verloren gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus als je een pak, bijvoorbeeld, sinaasappelsap met vruchtvlees hebt, en je wilt het vruchtvlees niet op de bodem hebben voordat je het uitschenkt, zou je het pak of fles even op de kop kunnen houden.