Als men het over een bakje koffie heeft, zegt men vaak "Een bakje troost" waar komt dit vandaan?

Ik hoop dat jullie mij dit kunnen vertellen. Tot nu toe, niemand die het weet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
12.3K

Het beste antwoord

Als jij naar iemand toegaat om je hart uit te storten, omdat je verdrietig bent. Dan is de kans groot dat ze je een kopje koffie aanbieden om tijdens het bakkie er over te praten, je wordt tijdens/met de koffie getroost dus dan heb je een bakkie troost.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik dat even in het Belgisch vertalen?
Wij zeggen : "een taske koffie bij een klapke" :-)
Ik vind "bakkie koffie" zo oerhollands en mooi gezegd. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlaams, Evarist :) Belgisch kan zowel Frans als Nederlands zijn.
In het Antwerps dialect zegt men ook 'a koemmeke troëst'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je overstuur bent wel... maar dat is wat anders dan naar iemand toe gaan omdat je verdrietig bent en getroost moet worden...
Bedankt voor de min!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In neem aan dat die reactie niet voor mij bedoeld is?
Heb geen min gegeven hoor.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet voor jou, voor de onbekende minnaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt

Andere antwoorden (5)

Naar mijn mening zijn het de werkzame stoffen in koffie die je een opbeurend, troostend gevoel geven.
12 jaar geleden
Troost wordt hier gebruikt in de betekenis van 'iets dat verkwikking of lafenis biedt'. Door de cafeïne in koffie word je weer helder en fris, en je lest er de dorst mee.
Amadea
12 jaar geleden
Koffie (met name de cafeïne) zorgt voor een opwekkend effect.
Het volksdrank nummer 1 is geworden. Het heeft bier van de eerste plaats verstoten. Bier werd daarvoor vooral gedronken omdat het veiliger was dan water dat in die tijd ernstig vervuild was. Dat moet wel een hele verandering geweest zijn. Eerst vooral aan het bier (hoe dronken waren ze in die tijd?) en daarna aan de koffie (hoe nuchter was iedereen opeens?)

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: Het is volksdrank nummer 1 geworden.

Ik denk dus dat het alleen te maken heeft met de werkzame stoffen die het bevat.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het heeft ook te maken met de humor van een bepaald deel van Nederland. Niet overal is het standaard, maar het wordt vooral in Amsterdam (?) zo genoemd. Het heeft ook met de taal te maken. In andere delen van Nederland hebben ze het niet over bakje troost. Het is dus gewoon een regionaal woordgrapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden bestonden er veel meer producenten van genotmiddelen, thee, koffie en tabak, dan tegenwoordig. Van Rossem, een Rotterdams bedrijf, werd gesticht als koffiebranderij in 1755. Een van de merken die de firma verkocht was 'Troost', hoewel bekender door de tabak dan door de koffie. Het is heel goed mogelijk dat het begrip 'troost' gekozen is voor die koffie en tabak maar eveneens dat 'bakkie troost' weer afgeleid is van dat vroeger tamelijk bekende merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het van de naam 'Troost' komt. In het Antwerpse en bij familie in Limburg hoor ik het ook al heel mijn leven zeggen. Het zou straf zijn dat ze toen allemaal een Nederlands merk van koffie zouden gehad hebben.
het heeft te maken met een koffiebranderij die Troost heette