is een ongeopende fles baileys die jaren over datum is nog houdbaar?

ik heb een ongeopende fles gekocht in venetie. toen ik de fles kreeg viel het me op dat de houdbaarheidsdatum is weg gekrast. ik kan alleen lezen dat de fles uit 200 ... komt. is de fles nog houdbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
32K

Antwoorden (5)

Heel vaak is het zo dat als het nog gewoon goed ruikt is het te drinken. Vaak zijn producten die jaren over de datum zijn makkelijk te eten, je wordt er niet ziek van.
12 jaar geleden
Je zult er niet ziek van worden. De fles was dicht dus er kan moeilijk zuurstof of andere troep inkomen en er zit ongeveer 12% alcohol in, bacterien en andere micro-organismen houden niet van alcohol. De smaak kan wel wat achteruitgaan maar dat kun je alleen testen door te proeven ;-), succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou toch maar voorzichtig zijn,de fles is mogelijks al 10jaar overdatum en Baileys bevat niet zo'n groot percentage alcohol en zijn daar ook geen eieren in verwerkt? Ik zou er niet aan beginnen.
fremar
12 jaar geleden
Hmm, ik denk dat het niet zo'n goed idee is eigenlijk. In baileys zit maar weinig alcohol en het smaakt zeer melk-achtig. Als er melk of eieren in zitten kan je er goed ziek van worden...

Toegevoegd na 49 seconden:
Baileys, volledige naam Baileys Irish Cream, is een Ierse likeur met als voornaamste ingrediënten whiskey en room. De drank wordt geproduceerd door R. A. Bailey & Co. uit Dublin vanaf 1974, en is eigendom van Diageo. Baileys heeft een alcoholpercentage van 17%.[1]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weinig alcohol ???? Om mee schoon te maken wellicht, maar het is toch ECHT sterke drank, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om maar even mierenneukerig te doen: http://www.encyclo.nl/begrip/Sterkedrank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit je link :
"In juridische zin ook in toepassing op drank die meer dan 15 procent alcohol bevat. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik hou het er maar op dat we beide gelijk hebben dan :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch ben ik het wel met Beertender eens. Juridisch misschien sterke drank, maar of 17% voldoende is...En de room/eieren die erin zitten lijken me sneller aan verderf onderhevig dan een likeurtje van hetzelfde alcoholpercentage. Dat durf ik rustig na jaren nog te drinken, Baileys niet.
Nee, de inhoud is niet meer te drinken. Baileys wordt gemaakt van div. smaakstoffen, alcohol en room. de alcohol en smaakstoffen worden eerst gemengd en onder hoge druk wordt de room via een filter toegevoegd. vanaf het moment van produceren tot gebruik mag max. 18 maanden zitten. Daarna zal de room en alcohol zich weer gaan scheiden. je noemt dit oproming.