Waarom drinken wij niet 'varkensmelk'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat het teveel werk is voor heel weinig melk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarom drinken we geen mensenmelk, dat is er toch voor bestemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensenmelk heb ik geproefd als volwassen zijnde en is niet lekker.. ;-)

Het beste antwoord

Omdat de biggen alle melk van hun moeder zelf opdrinken. Aangezien er veel varkensvlees gegeten wordt is het beter daar de biggetjes mee te laten opgroeien.

Een koe slaat de melk die ze maakt op in haar uier. Hier kan het kalfje van drinken, maar de uier kan ook door de boer gemolken worden.
Anders dan een koe slaat een zeug de melk niet op in een uier, maar drinken de biggetjes de melk meteen op. De zeug heeft dus geen melk ‘over’ voor de boer.

Toch kun je een varken soms wel melken. Normaal moeten de biggetjes eerst goed tegen de spenen duwen om de melk vrij te laten komen. Maar bij de eerste melk na de geboorte (de biest) komt de melk er wat gemakkelijker uit. Op dat moment zou je het varken eventueel kunnen melken, maar dat is niet makkelijk om te doen.
Een zeug heeft voor haar biggen 14 spenen. Een behoorlijk werk als je die allemaal zou moeten melken voor een heel klein beetje melk. Bovendien is de biest heel belangrijk voor de gezondheid van de kleine biggetjes. Je kunt een varken dus soms wel melken, maar dat is zoveel werk voor zo weinig melk dat het niet wordt gedaan.
Amadea
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ook een koe heeft geen melk 'over'; kalfjes worden onnatuurlijk vroeg gespeend, en koeien zijn doorgefokt op het blijven geven van melk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met "over" bedoelde Amadea, als ik het goed lees, niet dat de koe van nature meer maakt dan het kalfje gebruikt, maar dat de koe een voorraad meedraagt. Een varken maakt de melk op het moment dat de big de melkpoductie stimuleert.
Dat er uiteindelijk koeien gefokt zijn die meer produceren dan het kalfje nodig heeft, daar ook lang mee doorgaan nadat het kalfje groot is en dat de kalveren er al vroeg vanaf worden gehaald, zijn allemaal gevolgen hiervan. Het essentiele verschil zit 'm in de opslag in de uiers.
tinus1969
9 jaar geleden
@Wieri, dat maakt niet uit. Als een varken melk maakt op het moment dat de big de melkpoductie stimuleert, dan zal een varken dat ook doen als de tepel handmatig wordt gestimuleerd.