Zit er in een glas pils en een glas jenever even veel alcohol?

Ik kreeg deze vraag op mijn theorie-examen voor rijbewijs B. Het was een 'Ja' of 'Nee' vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
15.7K

Antwoorden (5)

Ja, een glas pils is namelijk groter dan een glas jenever. Ook al zit er minder alcohol in de pils, je drinkt er meer van dus per glas is het even veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, daarom zit sterke drank altijd in kleine glaasjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ze bedoelde niet de hoeveelheid % alcohol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vraag gaat om een standaard glas alcohol gaat het altijd om de absolute hoeveelheid alcohol, niet om het promillage van de drank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee duidelijk, maar hoe komt het dat je, je meer aangeschoten voelt na 5 jenever tov 5 bier? Zou dat psychisch kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een gewoon glas bier of wijn gaat net zoveel alcohol als in een normaal glaasje jenever. Het wordt natuurlijk anders als mensen hun bierglas met jenever vol gaan schenken. Toch hoor je weleens dat mensen zich eerder dronken voelen of gedragen door jenever dan door bier, terwijl ze evenveel glazen hebben gedronken. Dit komt doordat je bij bier heel geleidelijk dronken wordt, zodat je het minder merkt. Sterke dranken komen als het ware schoksgewijs in je bloed terecht in plaats van geleidelijk. En die schokjes voel je. http://stiva.nl/Algemene_vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Ja, er zit even veel alcohol in! Het percentage alcohol van jenever is hoger, maar het glaasje is ook kleiner, dus blijft de hoeveelheid alcohol hetzelfde.
Voorbeeld: 15 procent van 100 ml. = 15 ml (alcohol)
7,5 procent van 200 ml = 15 ml (alcohol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is Ja. Elke dranksoort kent een gebruikelijke hoeveelheid, ook wel standaardglas genoemd. Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe kleiner het glas. Sterke drank schenk je daarom in een kleinere hoeveelheid dan bier of wijn. Het maakt dus niet uit of je dus jenever, wijn of bier drinkt. Je krijgt dezelfde hoeveelheid alcohol binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breezers niet daar zit in verhouding meer alcohol in daarom is dat drankje zo gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het hier over glazen en geen flesjes.. Anders kan je een fles goldstrike ook meetellen en die zijn stuk gevaarlijker dan breezers ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja oke das waar
Als de glazen even groot zijn (dus bier en jenever hetzelfde volume heeft) dan zit er veel meer alcohol in het glas jenever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een standaard glas jenever (35% , 4 cl) zit evenveel alcohol als in een standaard glas bier ( pils, 5%, 25 cl)

Globaal gezien zou er in een standaard glas voor bier, wijn, sterke drank even veel alcohol moeten zitten. Maar, de standaard glazen zijn erg klein. Voor bier is dat 250 ml, voor wijn 100 ml en voor sterke drank 40 ml. Vooral die 100 ml voor wijn is erg klein, je krijgt in de HORECA vrijwel altijd veel meer in je glas en bovendien is het alcohol percentage in wijn erg variabel, tussen 9 en 15 %.

Ook in bieren varieert het alcoholpercentage behoorlijk, tussen de 0,5 en meer dan 10%. De vraag is goed gesteld, omdat er over jenever en pils gesproken wordt, maar als de vraag was of er in een glas jenever en een glas bier evenveel alcohol zou zitten dan zou deze vraag niet te beantwoorden zijn met ja of nee, omdat het ene bier het andere niet is.

Maar waarom zou je ook eigenlijk gaan rekenen over hoeveel je mag drinken als je nog moet rijden. Gewoon geen alcohol 8 uur voor je gaat rijden, dat is voor iedereen het makkelijkste en veiligste, tenzij je erg veel gedronken hebt, dan kun je beter 24 uur wachten wil je reactie en inschattingsvermogen weer op normaal niveau zijn.