waarom zit frisdrank vaak in een plastic fles, en drank in een glazen fles?

cola en sinas krijg je vaak in plastic flessen, maar wijn en bier in glazen flessen, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien tast alcohol het plastic aan.

Het beste antwoord

hier word uitleg gegeven waarom alcoholische dranken in glazen flessen zitten www.goeievraag.nl/vraag/alcohol-bier-wijn-jenever-whiskey.247384

Toegevoegd na 13 minuten:
Een herbruikbare verpakking van PET-plastic is milieuvriendelijk, maar niet reëel voor alle drankjes. Dit type kunststof laat namelijk een beetje zuurstof en CO2 door. Wijn verpakt in PET wordt daardoor zuur, bier verschraalt en ongekoeld vruchtensap bederft in PET-kunststof. Zuivel en vruchtensap zijn alleen gekoeld houdbaar in PET-flessen.

Ongekoeld vruchtensap en lang-houdbare melk blijven wel goed in een kartonverpakking met een aluminiumlaagje aan de binnenkant: dat maakt het pak luchtdicht. De milieubelasting is ongeveer gelijk aan die van eenmalige statiegeld PET-fles. Verse melk kan wel in karton zónder aluminiumbekleding, omdat de houdbaarheid toch al kort is. Voor deze dranken worden ook steeds vaker HDPE-flessen gebruikt.

nog meer hierover is te vinden op: www.milieucentraal.nl/themas/afval-heb-je-zelf-in-de-hand/verpakkingen/drankverpakkingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar in kartonnen pakken zit wel zo'n zilver laagje aan de binnenkant

Andere antwoorden (1)

Een petfles is lichter en sterker dan een fles van glas. pet is zeer taai en breekt vrijwel niet. Vergeleken met glas laat het echter gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken. Voor bier worden soms petflessen gebruikt die worden gecoat met een stof die minder gemakkelijk gas doorlaat, bijvoorbeeld PA (nylon), aluminium, of zelfs glas (middels siloxanen). Echter de beste en goedkoopste resultaten worden behaald met petflessen die uit één laag bestaan.