Waarom kost een 1.5 Liter fles Coca Cola in Spanje 1 Euro, en in Nederland 1.75, is toch dezelfde Cola, uit dezelfde fabriek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Antwoorden (2)

Heel factoren en het komt NIET uit de dezelfde fabriek. Coca-cola en pepsi hebben regionale productent, soms geheel in eigen handen maar soms gedeeltelijk (bijv. de overige aandelen van het regionale bedrijf zijn in handen van een partnerbedrijf of zijn ook beursgenoteerd) en soms geheel niet (franchising eigenlijk). Deze lokale productiebedrijven voeren een strategie voor hun markt, m.a.w. de prijs hangt van af o.a. de volgende factoren:

- vraag en aanbod: in Nederland en de meeste landen houden we ontzettend van cola en willen we graag veel cola drinken (ik heb gehoord dat in portugal er veel minder zou worden gedronken), m.a.w. er is veel vraag en relatief weinig aanbod.
- inkomen: in Spanje verdienen de mensen veel minder, met de Nederlandse prijzen zou de vraag dusdanig afnemen dat het voor die bedrijven niet lucratief zou zijn (dan wordt er te verdiend ondanks de hoge prijs)
-productiekosten: in Spanje verdienen verdienen veel mensen en door de crisis zijn veel mensen werkloos. Hierdoor liggen de lonen lager en hoeft het bedrijf minder geld te vragen om het terug te verdienen.
- marketingstrategie: de prijs is ook afhankelijk van strategie, zet je het in als premium drankjeof allerdaags drankje
- andere marktomstandigheden: bijv. het aan tal supermarktketens en hun marktmacht, als je in een land veel supermarkten is hun onderhandelingspostitie tegenover de supermarkt minder sterk dan in landen waar weinig supermarktketens actief zijn en daarnaast bepalen die ook deels de prijs (wat dan weer afhankelijk is van o.a. de productiekosten (kosten supermarktpersoneel enz.)).

Oftewel, er zijn veel factoren die invloed hebben op de prijs, dit zijn de grofweg de belangrijkste.

Toegevoegd na 3 minuten:
"onderhandelingspostitie tegenover de supermarkt" moet zijn tegenover de fabrikant.

Tweede aanvulling: daar regionale waterverschillen kan het product soms iets ietsjes anders smaken oer regio.

Toegevoegd na 7 minuten:
Derde aanvulling die ik ben vergeten: belastingen en accijns. In nederland belasten we frisdrank ook met accijns (en plastic) en t btw tarief kan verschillen per land. Of ze deze accijns in Spanje ook bestaan e hoog ze zijn weet ik niet. Vierde aanvulling: het staiegeldsysteem kost fabrikanten en supermarkten in Nederland gewoon veel geld en die willen er daarom graag vanaf. Die flessen moeten weer terug, opnieuw verwerkt worden enz. is wel beter voor het milieu maar niet perse de meest effeciente aanpak voor frisdrank fabrikanten,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De productie van coca cola is altijd in handen van cola in Amerika. Wel in lokale fabrieken maar echt geen franchise.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor ronron1212, dat geldt alleen voor het geheime hoofdingredient (dwz de siroop), 42% is van de coca cola productie is niet in handen van t moederbedrijf en een groot deel wordt via franchisers wel gemaakt. http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Coca-Cola_Company http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_assets_owned_by_The_Coca-Cola_Company
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is overigens geen standaardvorm van franchising, want het is gesloten en van licentienemers zijn vaak geheel of deels (bijv. 25% van de aandelen in cc-hbc die voor zuidoost Europa de productie en distributie doet) in handen van coca cola, maar formeel gezien nemen de lokale producten een licentie op de formule enz. en cc levert een deel van de grondstoffen, dus het is weldegelijk een vorm van franchising (maar iets heel anders dan franchising bij de ah, maar t valt onder wel onder franchising).
Allereerst dien je te kijken naar de belasting. Weet niet of de BTW hetzelfde is. Dit maakt al verschil. Fabrikanten passen hun producten vaak aan naar de levensstandaard in een land. In Polen koop je ook in een bar een halve liter bier voor minder dan 2 euro.