Is het oke om 1.5 liter sojamelk per dag te drinken?

En daarnaas natuurlijk gewoon nog minimaal 1.5 liter melk enz.

Toegevoegd na 10 minuten:
Melk hierboven moet vervangen worden door water :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is heel erg veel onderzoek gedaan naar de invloed van soja op de mens. Zoals bij elk onderwerp zegt één los onderzoek niet zoveel, omdat er altijd onderzoeken zijn die verschillende resultaten laten zien. Daarom kan je het beste kijken naar meta-analysis, daarbij worden de resultaten van meerdere onderzoeken bekeken en wordt daar een conclusie uit getrokken. Zo krijg je dus een soort gemiddelde, dat veel betrouwbaarder is dan 1 onderzoek. Ik heb op Google Scholar gezocht naar een paar meta-analyses, over de invloed op mannen en de invloed op borstkanker, omdat dit de bezwaren zijn die je het meeste hoort. Ik heb er wel een paar gevonden, en dit waren de conclusies: - Soja kan de kans op prostaatkanker verminderen. - Soja heeft geen invloed op de onderzochte hormonen bij mannen. - Soja kan positieve invloed hebben op cholesterol (vermindering van totale/‘slechte’ cholesterol, verhoging van ‘goede’ cholesterol) of heeft geen invloed op cholesterol; de uitslagen verschillen per meta-analyse. - niet-gefermenteerde soja verlaagt de kans op maagkanker, en gefermenteerde soja verhoogt de kans juist, al zou dit kunnen komen doordat die producten erg veel zout bevatten. (Sojamelk is niet-gefermenteerd) - soja verlaagt mogelijk de kans op borstkanker óf verlaagt alleen de kans op borstkanker als het in grote hoeveelheden gebruikt wordt zoals in Azië en heeft in kleine hoeveelheden geen invloed. Er bestaan waarschijnlijk nog veel meer meta-analyses (ik heb lang niet alle zoekresultaten bekeken, dan zou ik dagenlang bezig zijn;) ), en dit zijn natuurlijk maar een paar onderwerpen, als je het echt wil weten zou je moeten zoeken naar meta-analyses over de invloed van soja op elk denkbaar lichamelijk aspect, en ik heb nu natuurlijk alleen de paar aspecten bekeken die het vaakst genoemd worden als bezwaar tegen soja. Dus dit zegt lang niet alles, maar zo op het eerste gezicht is mijn voorzichtige conclusie dat soja eerder gezond lijkt te zijn dan ongezond.

Nee, dit is niet oke!!! Sojamelk beïnvloed de menselijke hormoonhuishouding. Dat kan nadelige gevolgen hebben. Zo kunnen vrouwen er borstkanker door krijgen, en mannen kunnen er prostaatproblemen door krijgen, of borstvorming door gaan ontwikkelen. Sojamelk drinken of sojabonen eten is hetzelfde als russisch roulette spelen met je gezondheid! Sojaproducten zijn alleen, zei het met mate, verantwoord om te consumeren, indien deze gefermenteerd zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100