hoe lang is een pak ongeopende koffi houdbaar? langer dan de 'tenminste houdbaar tot'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Het beste antwoord

Als je het in een luchtdichte doos bewaart dan is het zeker langer houdbaar. Maar staat het op kamertemperatuur in een open zak, dan zal de smaak aanmerkelijk achteruit gaan. Niet dat het bederft, maar het is niet echt lekker meer.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alles is langer houdbaar dan tenminste houdbaar tot.
Die kreet is in vele gevallen een juridische en commerciele kreet.
Juridisch: Als je het daarna gebruikt en je wordt ziek, of de smaak is weg of iets anders is er mis mee, dan is de fabrikant niet meer aansprakelijk
Commercieel: Je koopt sneller nieuw spul en gooit het oude weg omdat je bang bent dat het niet goed meer is.

Zelf let ik niet op die datum. Ik kijk en ruik gewoon of het nog goed is.
Bij twijfel gooi ik het weg anders eet of drink ik het gewoon op.
Gaat nog steeds goed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als het nog dicht zit kan je het nog wel ff gebruiken hoor.
Koffie bederft ook niet echt hè?
De smaak kan iets achteruit gaan,maar waarschijnlijk merk je het niet eens.
Die houdbaarheidsdatum 's moet je niet teveel waarde aan hechten alleen met vlees,eieren, dat soort dingen moet je altijd goed uitkijken ivm voedselvergiftiging maar dat is hier niet aan de orde.
Ik heb zelf wel eens koffie gebruikt die een jaar over de datum was en sauspoeder die zelfs al bijna 3 jaar over de datum was( ondanks mijn moeder's protest):vond ik achter in een keukenkastje.
Niks aan de hand.
Gewoon gebruiken die koffie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren, mijn schoonzusje heeft op haar werk regelmatig een partij koffie die 'omgepakt' moet worden, dat betekent papier van de verpakking en nieuwe erom met een datum voor weer een jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker nog enkele maanden.
Sommige producten kunnen na de vervaldatum nog bewaard worden en zijn nog consumeerbaar. Het gaat meestal om producten die microbiologisch vrij stabiel zijn en van die aard dat de bacteriën, die erin terechtkomen, zich minder goed kunnen vermenigvuldigen.

Wel is het mogelijk dat na het verstrijken van deze datum het product anders van kleur, smaak of geur wordt.

Een algemene regel is dat hoe droger een product en hoe meer zout of suiker een product bevat, hoe minder de kans op bacteriologisch bederf is en hoe langer de periode van minimale houdbaarheid zal zijn.