Hoe lang blijft een fles wijn goed?

Ik dacht altijd dat wijn blijft heel lang goed en hoe ouder de wijn hoe smaakvol en lekkerder maar gisteren kom ik een fles Argentijnse rode wijn tegen waarop stond niet langer dan jaar bewaren!!!ik vraag me nu af Hoe lang blijft een fles wijn goed?

11 jaar geleden
in: Dranken
10.8K
Cryofiel
11 jaar geleden
De fles blijft meestal een aantal eeuwen goed. De wijn daarentegen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschilt per wijn.

Het beste antwoord

Wijn is een hele bijzondere drank!

Is het je niet opgevallen dat er op wijn een "consumptieadvies" staat, maar geen echte THT? Wijn is namelijk het enige levensmiddel waarop een THT niet bij wet verplicht is!

Dus de vraag is niet altijd hoe lang is een wijn *houdbaar*, maar hoe lang blijft een wijn *drinkbaar*, en verder of het hierdoor lekkerder, of juist slechter wordt.

In deze 2 situaties kan je terecht zeggen dat de wijn niet meer te consumeren is:
- Soms kan een wijn bederven. Dit gebeurt met name met hele jonge wijnen, met niet te veel alcohol, en zeker als er suikers aan toegevoegd zijn. Dan kan het gaan gisten. En als de wijn met slechte hygiëne is gebotteld, dan kan het echt bederven, meestal ook met vorming van gas.
- Soms kan de wijn ook azijn worden. Dat gebeurt door de bacterie Mycoderma aceti die vaak in de wijn zit, en die de alcohol in azijnzuur omzet.

En dan heb je de natuurlijke rijping van wijn.
Een vinoloog is goed in staat om in te schatten welke wijn lekkerder zal worden na een bepaalde tijd, maar het kan alle kanten gaan. De duurste wijn kan na één jaar hele dure azijn zijn geworden, net zo goed als een in de kelder vergeten fles van €2 de lekkerste wijn kan opleveren na 10 jaar. Dat maakt het juist zo leuk, het moment dat een fles opengaat!

In de regel zal een wijn beter worden, en dus lang houdbaar zijn als het aan bepaalde criteria voldoet:
- Voldoende alcohol promillage (o.a. om bederf tegen te gaan), en dat hangt af van de soort druif, hoe rijp deze is (en dit hangt van het klimaat af), duur van fermentatie proces en evt toevoeging van suiker.
- Voldoende tannines en flavonoïden (zorgen voor de body en smaak), en dat is afhankelijk van de soort druif en de productiemethode (hoe langer de schillen in de most blijven liggen, hoe meer stoffen worden geëxtraheerd)
- Hygiëne tijdens bottelen, en toevoeging van sulfiet (ook tegen bederf)
- De juiste bewaarcondities: donker, koel, rustig, zonder schommelingen in temperatuur, en het liefst liggend zodat de kurk niet uitdroogt en geen zuurstof doorlaat.
- In de regel is rode wijn langer houdbaar dan witte (omdat het meer tannine bevat), maar ik heb ook onvergetelijke 30 jaar oud witte wijn gedronken.

Één antwoord op je vraag is dus haast niet te geven.
Mijn advies: als je wijn wil kopen om te bewaren, ga dan naar een goede slijter, vraag om advies, en gun hem die paar extra euro!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wijn blijft heel lang goed. Maar niet alle wijnen blijven heel lang lekker. En lang niet alle wijnen worden lekkerder met de jaren.
De meeste goedkopere wijnen zijn op smaak en dienen binnen een jaar of zo gedronken te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het overgrote gedeelte van de wijn die in de winkel te koop is moet jong gedronken worden. Deze wijn heeft dus geen lange houdbaarheid. Daarnaast is er een klein gedeelte dat enkele jaren te bewaren is. Als laatste is er klein deel van de wijn dat beter wordt door de wijn te bewaren. De houdbaarheid van deze wijn hangt af van de soort druif, klimaat, bodem en bereidswijze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop geen wijnen om te bewaren, tenzij je een kenner of een verzamelaar bent. Deze mensen hebben meestal een hele goede kelder of wijnkast waar de goede bewaaromstandigheid heerst. (klimaat, temperatuur enz)

Het overgrote deel wijnen die je in de supermarkt koopt zijn over het algemeen klaar om direct gedronken te worden. Het zijn jonge wijnen die nu op dronk zijn. Het advies is ook meestal om ze binnen 1 jaar te consumeren, ze worden er nl. niet beter op.
Daarnaast is er een klein gedeelte dat enkele jaren te bewaren is en als laatste is er een klein deel wijn dat beter wordt door hem te bewaren.

De houdbaarheid van deze wijn hangt af van het soort druif, klimaat, bodem en bereidingswijze. Ook het jaartal waarin de oogst goed was is van groot belang.
Het ene jaar smaken de druiven weer veel beter dan het andere jaar.

Wil je echt een wijn om te bewaren, ga dan naar een goede slijter of wijnhuis. Die weten vaak heel goed welke wijnen pas na een aantal jaren op dronk zijn
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Wederom waren wij tegelijk aan het typen!
Met name je laatste regel is alsof ik het gekopieerd heb.
Ik doe gewoon te lang om mijn uitgebreide antwoorden uit te typen, en iedereen is mij voor... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vermeld je ook even je bron amc? want deze tekst ben ik ook tegen gekomen bij het zoeken van het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.rodewijn.org ?
Zag ik ook nav commentaar van Kathlyn... maar volgens mij is dezelfde tekst (of bijna hetzelfde) op veel sites te vinden. Dat zal je in ieder geval nooit zien bij mijn antwoorden, want ik doe niet mee, uit principe, met knippen en plakken. Het staat ook in mijn profiel: "Vooral nooit antwoord geven op iets wat ik niet weet" Maar in ieder geval was het antwoord van amc correct. Misschien geen bron vermeld, maar toch correct.
Alleen geef ik nooit (wederom: uit principe) plusjes voor knip-plak antwoorden.
amc
11 jaar geleden
Nee, het was niet rode wijn org. Ik weet niet meer op welke sites ik heb gekeken om een antwoord samen te stellen. Ik verifieer nl.vaak om te kijken of ik niet iets vergeten heb of iets beweer wat niet waar is.
Zelf plak of knip ik nooit, maar schrijf het wel in eigen bewoordingen.
amc
11 jaar geleden
Ik zal ook nooit antwoord geven op iets wat ik niet weet!!
Van wijn weet ik echt wel het nodige en heb een eigen wijnkeldertje. Vind een wijntje echt heerlijk op zijn tijd en hoeft niet eens duur te zijn. Zoals gezegd; ik kijk alleen op sites om na te checken of ik het goed verwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan doen wij precies hetzelfde! :-)
Meestal schrijf ik éérst mijn antwoord, en dán zoek ik een geschikte link zodat de VS iets meer kan vinden. Helaas heb ik hier in mijn klein hoekje van Zuid Holland geen mogelijkheid tot een fatsoenlijk wijnkelder (beetje graven met een lepel en kom je meteen water tegen), dus moet ik het doen met geschikte/aangepaste kasten thuis :-(
Handig ezelsbruggetje om het te onthouden: Hoe dieper de bodem van de fles is, hoe langer je deze kan bewaren. Is de bodem vrij plat? Dan zo snel mogelijk leeg drinken.