Als je één fles wijn drinkt (0,75ltr), gaat slapen en vervolgens 5,5 uur later weer in de auto stap, zit er dan nog teveel alcohol in mijn bloed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Als IK één fles wijn drink en na 5,5 uur slapen in de auto stap, heb ik geen idee hoeveel alcohol er nog in JOUW bloed zit. ;-)

Het beste antwoord

In principe gaan uit een fles wijn van 0,75 liter ongeveer 5 glazen (gebaseerd op restaurant normen). Het afbreken van een glas alcohol duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur afhankelijk van je lichaamsbouw, leeftijd, etc. Het duurt in het meest gunstige geval dus zijn minst 5 x 1,5 uur = 7,5 uur om de alcohol af te breken. Verder begint alcoholafbraak pas enkele uren na het drinken van het laatste glas. Je kunt er dus vanuit gaan dat er nog teveel alcohol in je bloed zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook: http://www.gezondvgz.nl/%7B151676e4-43ca-47d1-be5b-7f0e51008211%7D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Naar welk restaurant ga jij? Volgens mij is een glas 100 tot 125 ml, dus 6 á 7 glazen.
bamibal
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja, je hebt gelijk. Het restaurant waar ik regelmatig kom schenken ze grote glazen. 6 of 7 glazen uit een fles is aannemelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is geleerd dat je lichaam al direct na het eerste glas begint met afbreken van de alcohol

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van een aantal factoren af : als je het eerste glaasje om 17.00 uur dronk, bij een uitgebreide maaltijd nog een of twee, en dan na het eten nog een, dan heeft je lichaam tijd om het tussendoor af te breken.
Maar als je het in een uurtje wegklokt vlak voor je gaat slapen, terwijl je het avondeten hebt overgeslagen in de haast, heb je natuurlijk aanmerkelijk meer alcohol in je bloed bij het begin van je korte nachtje....
Dan hangt het ook van je lichaamsgewicht af : als je 'stevig gebouwd' bent, kan je over het algemeen ietsje beter tegen alcohol dan dat je een streep in het landschap bent.

(Hoe dan ook : na 5.5 uur slapen ben je natuurlijk niet echt fit, en met een fles wijn er nog bij, lijkt het me beter je nog eens om te draaien. Stel je voor, dat er iets zou gebeuren, dat je misschien had kunnen voorkomen : dat raak je je levenlang niet meer kwijt!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ga ik binnenkort gebruiken, kijken hoe die uitdrukking valt hihi "streep in een landschap" :)