Waar komt 'ein prosit' vandaan en wat betekent het precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
11.1K

Antwoorden (3)

Oostenrijk / zuid Duitsland.
Het betekent 'Proost!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prosit is proost. Ein prosit is: we brengen een toost uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook proosten op "...". Dat is hetzelfde als een toost uitbrengen op "...". Daarom onterechte -. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt j0ve. Theo, onterechte - als hij daarom gegeven is. 'Proost' is ook het uitbrengen van een toast.
Ein prosit komt uit de Duitstalige landen.

Het betekend:

We brengen een toost uit op ____
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt uit het Latijn, van pro (voor(deel)) en het werkwoord esse, (zijn). Prosit betekent "dat het u ten voordele moge zijn"
Ons proost is daar vanaf geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de etymologie van het woord prosit en het woord proost. Het zegt niets over het gebruik van deze woorden in "proosten op" en "ein prosit". Daarom geen plus (maar ook geen min, omdat jij het bent)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh nee, er staat ergens "het woord". Er staat "waar komt ein prosit vandaan".
Dat impliceert dus dat de vraagsteller bedoelt: waar komt het vandaan dat mensen zeggen "ein prosit". En dat is dus iets anders dan het woord prosit zelf.