Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb zo'n 35 kg elstar appels en hiervan wil ik sap maken en vooral bewaren hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je een stoomextractor zou aanschaffen is het klusje zo geklaard.
Appels wassen en in stukken snijden. Stoomextractor op gas zetten en wachten tot het water kookt. Ca. 2 á 3 kg appels zijn per uur ongeveer te verwerken tot sap. Sap aftappen (is gloeiend heet) en in schone flessen doen. Alsluitdop erop en je kan het heel lang bewaren. (jaren)
Stoomextractor is te verkrijgen bij bedrijven die wijnspullen verkopen. (zoek op google). Ik doe dit al een aantal jaren en het bevalt mij prima. Voor 35 kg moet je wel een hele dag uittrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Succes met schillen! Zou je het kunnen invriezen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versgeperst sap kun je niet lang bewaren. Om het langer te bewaren, zou je het moeten pasteuriseren, en dat ik best lastig!

Wat je wel zou kunnen doen, is appelstroop maken. Dat is zeker langer houtbaar!
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
gewoon met een sapmachine en dan het sap invriezen in diepvriesdoosjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doo pasteurisatie, zoals hieronder beschreven