ik heb zo'n 35 kg elstar appels en hiervan wil ik sap maken en vooral bewaren hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Het beste antwoord

Als je een stoomextractor zou aanschaffen is het klusje zo geklaard.
Appels wassen en in stukken snijden. Stoomextractor op gas zetten en wachten tot het water kookt. Ca. 2 á 3 kg appels zijn per uur ongeveer te verwerken tot sap. Sap aftappen (is gloeiend heet) en in schone flessen doen. Alsluitdop erop en je kan het heel lang bewaren. (jaren)
Stoomextractor is te verkrijgen bij bedrijven die wijnspullen verkopen. (zoek op google). Ik doe dit al een aantal jaren en het bevalt mij prima. Voor 35 kg moet je wel een hele dag uittrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Succes met schillen! Zou je het kunnen invriezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versgeperst sap kun je niet lang bewaren. Om het langer te bewaren, zou je het moeten pasteuriseren, en dat ik best lastig!

Wat je wel zou kunnen doen, is appelstroop maken. Dat is zeker langer houtbaar!
bamibal
12 jaar geleden
gewoon met een sapmachine en dan het sap invriezen in diepvriesdoosjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doo pasteurisatie, zoals hieronder beschreven

Het sap maken van de appels kan nu echt beginnen. De appels worden twee keren gewassen. De eerste wasbeurt haalt de laatste steentjes eruit, want er worden ook appels gebruikt die uit de boom op de grond zijn gevallen. Vervolgens krijgen de appels een koude douche. Daarna worden de appels geraspt. Er worden enzymen bijgedaan die de celstructuur kapotmaken, waardoor het nóg makkelijker wordt om sap te maken. De appelrasp wordt vervolgens naar tanks gebracht waarin het in een uur helemaal zacht wordt. Daarna wordt met een hele krachtige pers het sap eruit geperst. De schilletjes, pitjes en steeltjes blijven achter in de filter.

De kwaliteitscontrole is heel streng. In elke fase van het proces worden er proefjes genomen om te kijken of het sap wel aan alle eisen voldoet. Het wordt gefilterd. De zeef houdt alles tegen wat niet in sap thuishoort. Dan stroomt het sap naar de volgende stap van het productieproces: de pasteurisatie. Dat werkt als volgt: Het sap komt op 22 graden de tank in. Daar wordt het eerst opgewarmd tot 88 graden en dan weer afgekoeld tot 50 graden. Door deze pasteurisatie proces blijft het sap veel langer goed. Het wordt nog één keer gefilterd, waarbij zelfs de allerkleinste deeltjes worden tegengehouden. Het appelsap is nu klaar. Nogmaals wordt het sap gecontroleerd op helderheid, smaak, kleur en vruchtensuiker.