Theezakje echt 3-5 minuten in kopje houden? (Zie uitleg.)

Ik ben een echt thee drinker en ik wil nu wat meer groene thee gaan drinken omdat daar antioxidanten in zitten. Maar ik laat mijn zakje nooit zoals erop vermeld 3-5 min. in zitten. Ik dompel een paar keer goed en haal hem eruit. De spaak vind ik dan meer dan voldoende.
Maar nu ik dus groene thee ga drinken is dit dan wel van belang? Dit in verband met de antioxidanten? Als ik een peer keer dompel zitten die er dan wel goed in op moet ik nu echt 3-5 min. aanhouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
7.3K

Antwoorden (12)

officieel is het wel beter ja. dan worden alle stoffen wat beter in het water opgenomen als het er langzaam zo intrekt.
persoonlijk vind ik het niet te drinken als het er zo lang in zit
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik dus persoonlijk ook niet met 'normale' thee.
Met de groene thee ga ik het nú uitproberen ;-). Thx voor je antw. +1 :-)
Ik weet er het volgende van, maar ik heb het ook maar van horen zeggen.

In gewone thee zit thee-ine. Die komt pas vrij na een paar minuten trekken (geeft een beetje dat bittere smaakje). In groene thee zit geen thee-ine, dus dan zou het dus niet nodig moeten zijn om het zakje er zo lang in te laten hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat theine inderdaad gewoon een synoniem is voor cafeine. Alleen zit er in een gemiddelde kop koffie 75 mg. cafeine en een kop thee maar 30 mg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in thee zit cafeïne dus dat zou wel eens kunnen kloppen ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theïne is dezelfde werkzame stof als coffeïne. Het effect is minder door de stof adinine. Deze remt het effect af.
Waar men wel last van kan krijgen als er veel thee wordt gedronken is het looizuur die in de thee zit. Om de last tegen te gaan kan je wat melk bij de thee doen (Engels) die het looizuur afbreekt.
Groene thee heb je in vele soorten. Sommigen moet je er lang in laten zitten (5 minuten) en sommigen kort (2 minuten). Het ligt ook aan je eigen smaak, of je wat sterkere thee lekker vind of dat je m liever licht hebt.

Maar feit is wel, om een goede smaak te behouden is, in tegenstelling wat veel mensen denken, kokend water funest bij groene thee. De theeblaadjes verbranden dan en de thee gaat slecht smaken.
Zorg ervoor dat je water ongeveer 85 graden is (na het in een beker/glas schenken eenmaal overgieten op een ander beker glas is de snelste manier) waarna je de thee er in doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een "echte" theedrinker die theezakjes gebruik?
BAH !!!

Toegevoegd na 53 seconden:
gebruikt (sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.preventievegezondheidszorg.com/groenethee.php
en
http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/92/Groene-thee.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de westerse cultuur is thee drinken niet hetzelfde als in de oosterse. Eigenlijk hebben wij geen theecultuur.

Thee hoort te trekken in een porseleinen pot. Liefst gove losse theeblaadjes.

Oké het gaat niet snel, maar thee drinken moet je ook van genieten. Lekker lang laten trekken zodat alle aroma's vrij komen. Wil je toch een theezakje in een kopje hangen, laat hem dan wel 3 minuten zitten, de thee smaakt dan echt veel beter. Groene thee is best bitter van smaak, maar daar kun je wat aan doen door er een paar druppeltjes citroensap en een beetje honing doorheen te roeren.

Als je groene thee te bitter vindt, kun je ook witte thee drinken, deze is minder bitter en iets neutraler van smaak en bevat ook erg veel anti-oxidanten.

Wat ik meestal met groene thee doe is, mengen met een andere thee. Bijvoorbeeld geurige lindebloesem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de smaak en de werkzame stoffen zoals antioxidanten is het beter om de thee goed te laten trekken.

De allerbeste manier om een goede smaak en werkzame stoffen aan de thee te krijgen is om eerst water in je kopje te doen en dan 3-5 minuten een zakje erin zonder eraan te zitten. Dan op het laatst even soppen en klaar. Zo krijg je het beste resultaat voor de werkzame stoffen de mooie kleur, smaak en geur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die 3-5 minuten persoonlijk ook vrij lang. Bij zwarte thee kan ik dit 's ochtends vroeg wel lekker vinden (heeft bij mij dezelfde werking als bij veel mensen koffie). Groene thee die te lang heeft getrokken vind ik echter niet lekker meer, die wordt dan inderdaad te bitter.

Ik denk dat die 3-5 minuten zijn bedoeld om de thee echt te laten trekken, dus zonder met het zakje op en neer te gaan, want dan gaat het snel. Als je het zakje in het kopje doet en er dan heet water in giet dan komt het aroma langzamer vrij. Sommige mensen kunnen dat lekkerder vinden.

Ik zou gewoon mijn eigen smaak volgen, als 'ie maar lekker is. Wat betreft die anti-oxidanten, dat vind ik moeilijk te beantwoorden. Via google kan ik wel een aantal links vinden, maar die zijn o.a. van lipton en van gezondheidssites, die hebben naast informatieverschaffing ook nog commerciële belangen. Er komt vast meer vrij naarmate je het zakje langer laat trekken, maar of dat nu echt iets toevoegt of dat het misschien zelfs minder gezond is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn we gewend om thee te zetten met water dat net van de kook is. Voor groene thee is dit echter niet een optimale manier van zetten. Om de werkzame stoffen te behouden, moet je ze niet kapot maken. Groene thee die wordt getrokken in te heet water verliest een groot deel van zijn werkzame stoffen waaronder veel antioxidanten.
Zo zet je op de juiste manier groene thee.
1.Breng water aan de kook in een normale waterkoker of fluitketel.
2.Laat het gekookte water 7 tot 10 minuten afkoelen, het water heeft dan een temperatuur bereikt van ca. 80 graden.
3.Trek je groene thee tussen de 3 en 5 minuten.

Opm. Als je de smaak van groene thee te sterk vindt, is de oplossing niet om het zakje korte in het kopje te laten zitten, maar meer water per zakje te gebruiken. Dit helpt bij het 'doorspoelen' van je lichaam dat ook weer gezond voor je is. (Zet de thee bijv. in een thermoskan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, 1 minuut of nog korter is ook al prima, ligt er ook aan hoe sterk je je thee wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ook helemaal niet dompelen. Dan los je de meest bittere bestanddelen op, terwijl de rest langer nodig heeft om op te lossen. Als je dan de thee 3-5 minuten laat trekken, is hij door het bittere niet lekker meer.

Wat je beter kan doen: éérst kokend water opschenken, daar pas het theezakje in, en dan rústig laten trekken. Dat geeft veel smaakvollere thee.

En dan is de volgende stap natuurlijk: ga naar de toko en koop losse thee! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien beantwoord ik niet je vraag maar ik zie dat je groene thee drinkt voor de antioxidanten. Je kan beter rooibos thee drinken, deze heeft 30 keer zo meer antioxidanten als groene thee en deze word niet bitter, waardoor je het zakje gewoon in de thee kan laten.