Hoe maak je zelf lekkere Glühwein?

Wie heeft een lekker recept?
En kun je Glühwein een paar dagen bewaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een vacuumpomp kopen om na het gebruik je wijnfles weer vacuum te krijgen en af te sluiten.

Het beste antwoord

De echte glühwein maak je met citroen. Gebruik je sinaasappel dan heet het bisschopswijn. Dit even ter kennisgeving.
Zelf maak ik hem het liefst zelf en iedereen vindt hem altijd heerlijk. Het is niet volgens het originele recept, maar ik experimenteer altijd graag, totdat iedereen er altijd verbaasd over is dat hij beter smaakt als dat ze hem kennen.

Glühwein;

1 fles rode wijn,
8 suikerklontjes,
3 kruidnagels,
2 repen citroenschil,
1 gespleten vanillestokje,

Doe op het vanillestokje na ,alles in de pan.
De inhoud verwarmen, beslist niet laten koken, tot de suiker opgelost is.
Verwarmen tot een temperatuur van 70 graden.
Zet het laag, doe het vanillestokje erbij.
Laat ong. 15 min. trekken.
Zeef de wijn boven de mokken of vuurbestendige glazen.

Je kunt er ook een soort "feuerzangen bowle" van maken. Erg lekker !
Hang boven een mok of glas een metalen theezeefje. Leg hierin een plakje sinaasappel, een plakje citroen( of een stuk hiervan zodat het een beetje past) leg hierop wat klontjes suiker. Giet hierop een beetje hoog procentige rum (stroh rum) en steek dit aan. Met een kleine lepel doe je er steeds wat rum bij, tot de suiker weg is. Ziet er erg sfeervol uit in het donker, de blauwe vlammetjes die in de wijn vallen. Je kunt dit ook in een grote metalen zeef over de pan met wijn doen. Uiteraard met meer sinaasappelschijfjes, citroen en suikerklontjes. Let wel op, niet te snel drinken want de stemming kan er al snel inkomen op deze manier. Is altijd wel heeeeeeeel gezellig!

Je kunt hem wel bewaren als je wat overhoudt ( wat bij mij het geval nooit is, ik kom eerder tekort) Warm dan steeds het deel op dat je nodig hebt, dus niet dat je alles steeds weer verwarmd. Om te bewaren, wel koel en donker wegzetten en niet langer dan 1-2 dagen. Vers is hij echt het lekkerst
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord, + 10!

Andere antwoorden (2)

Gewoon goedkope rode wijn (als het kan niet te droge wijn). Je schenkt de wijn in een pan, doet daarin:

- een paar citroenen met kruidnagels erin gestoken
- wat kaneelstokjes
- wat suiker

Op een laag vuur laten trekken. De wijn mag niet warmer worden dan 80 graden, anders vervliegt de alcohol.

Alles eruit scheppen en misschien nog wat op smaak maken met wat suiker, of wat ook lekker is met Roosvicee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En kun je dit een paar dagen bewaren? Zo ja, hoe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een vacuumpomp kopen om na het gebruik je wijnfles weer vacuum te krijgen en af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in een pan met deksel in de koelkast. Een fles wijn vacuum zuigen doe je alleen bij goede wijnen. Je hebt deze wijn al verwarmd, het heeft staan trekken. Ik bewaar het zelf ook een paar dagen. Daarna is het prima te drinken.
Glühwein

■1 sinaasappel
■1 fles rode wijn
■1 kaneelstokje
■1 kruidnagel
■2 eetlepels suiker

Bereidingswijze van Glühwein:
Boen de sinaasappel schoon en snijd hem in plakken. Giet de wijn in een pan (geen aluminium want dat beïnvloed de smaak) en voeg de plakken sinaasappel, kaneel, kruidnagel en suiker toe. Verwarm het wijnmengsel 30 minuten op laag vuur. Zorg ervoor dat de glühwein niet gaat koken, want dan vervliegt de alcohol.

Toegevoegd na 9 minuten:
Glühwein kun je prima 2-3 dagen goed houden, maar vers is toch lekkerder.