Wat is "zopie" in een koek en zopie tent?

Als ik ga schaatsen in de winter haal ik wel eens warme chocolademelk bij de koek en zopie tent. Ik vraag mij al jaren af waar zopie voor staat. Niemand heeft het mij tot nu toe precies kunnen vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.3K

Het beste antwoord

Als er geschaatst kan worden, is er in de kraampjes op het ijs vaak Koek en Zopie te koop. Het woord zopie of sopie komt van het oud-Hollandse soopje, wat betekent: een slokje, een borreltje.

Vroeger werd op het ijs nogal wat sterke drank geschonken, mede omdat de wetgeving over het schenken van alcoholische dranken ging over drankverkoop op land en op zee, maar niet over dat op bevroren sloten, vaarten, meren of plassen. Om op het ijs toch een beetje stevig te staan at men een stuk koek erbij.

Tegenwoordig worden in een koek & zopie-kraam voornamelijk warme chocolademelk, koek en snoep verkocht.

Een brokje tekst uit vervlogen tijden:

Komt sit wat by mijn neer, ick breng dy eens een soopje.
De brandewijn is warm, die gloeyt in onse borst,
Die reynighd onse maegh, die hoed ons voor de dorst.

Het maakte de schaatsers niets uit, welk drankje aangeboden werd. Als het maar warm, kruidig en/of sterk genoeg was: bier met rum, wijn, brandewijn, jenever...... Hier een recept voor een bier-soopje (zo heet mogelijk te drinken):

Breng een litertje (donker) bier aan de kook met één pijpje kaneel, twee kruidnagels en twee schijfjes citroen. Laat dit mengsel 20 minuten op een heel laag pitje trekken. Uiteraard vis je de kruiden er nu uit. Roer 125 gram bruine basterdsuiker met 2 eieren los en bind daarmee het bier. Schenk er op het laatst nog 2 dl rum bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de 17e tot en met de 19e eeuw bestond zopie uit een mengsel van bockbier en rum. Door aan dit mengsel eieren, kaneel en kruidnagelen toe te voegen en vervolgens te verwarmen, ontstaat zopie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zopie blijkt voor verschillende schaatsers diverse dingen te betekenen. Warme chocolademelk met drank erin, zegt de één. Nee, hoor, koffie met een scheut, vindt de ander. Het was beslist geen melk, wat de oudste zopietentjes op het ijs serveerden. Een zopie is een slokje, een borreltje. Het meest waarschijnlijk was het een soort Glühbier: warm bier met suiker, specerijen en een scheut gedistilleerd.
Niet alleen zopie legt een verband tussen schaatsen en bier, ook het woord klunen heeft daar z'n oorsprong: In de zeventiende eeuw was Kluin het populairste bier in Groningen. En als je daar te veel van dronk, omdat het zo lekker was, dan stond je niet zo stevig op je benen. De waggelende gang waarmee iemand de herberg verliet, na het drinken van een paar potten Kluin werd ‘kluinen’ genoemd. In de loop der eeuwen werd dat verbasterd tot ‘klunen’ en zo slaat het tegenwoordig op de waggelende gang van een schaatser op het land.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"klunen" is een leenwoord uit de Friese taal.
Het staat voor "met de schaatsen onder over het land lopen". Alhoewel kluinbier (klúnbier) inderdaad bestond, is zoals het bierburo (zie link) e.e.a. beschrijft niet juist.
Zonder te googlen zou ik zeggen dat zopie van het woord zuipen afkomt (wat vroeger niet zo'n beladen betekenis had als nu ).
Het wil dus zeggen iets om te drinken dat je warm houdt. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren ingevuld worden, door er wel of geen alcohol aan toe te voegen.
Velen zijn/waren van mening, dat je van die alcoholinname beter kon zwieren op het ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, leuk, moolkeesje! +
Tegenwoordig verstaan men onder zopie warme dranken zoals chocolademelk en erwtensoep.