Kan natuurlijk wel, maar ik zou liever kiezen voor wodka als basis. Heeft een wat neutralere smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hetalcoholpercentage hoog genoeg ligt zal het wel lukken denk ik. Ik denk niet dat het in smaak zoveel uit zal maken
12 jaar geleden
Ja hoor, dat gaat prima. Ik heb het wel eens gedaan met bramen. Evenveel bramen als suiker in laagjes in een pot en oude jenever eroverheen gieten. Laten staan en na verloop van tijd zeven en ineen schone fles gieten door een trechter.Hij was echt lekker. Hij is niet zo mierzoet als de meeste likeur, maar daar houd ik ook niet zo van.
Bij bramen is het in elk geval lekker, ik weet dus niet of dit bij alle vruchten smaakt. Je zou het eens in jampotjes kunnen proberen om te testen!
amc
12 jaar geleden
wettelijk moet likeur minimaal 100 gram suiker per liter bevatten. natuurlijk is de makkelijkste manier om likeur te maken van neutrale alcohol, maar gebruik je jenever dan word het al wat spannender. dit komt door de toevoegingen van kruiden en specerijen die zich al in de jenever bevinden. door het hogere moutwijn gehalte krijg je al een wat voller mondgevoel dan jonge jenever of vodka je zou kunnen geven. dit kan echter een effect hebben op de smaak, ik zou bijvoorbeeld als advies kunnen geven om te kijken naar desserts en hierop je receptuur uitproberen of probeer deze:

700 ml oude jenever (wijnand fockinck of filliers)
125 gram witte suiker
8 takjes lavendel
500 gram aardbeien

kook de jenever in met de suiker en aardbeien zeef dit door een kaasdoek in gefilterde gesteriliseerde flessen laat dit afkoelen en voeg de lavendel toe. laat dit 4 dagen in de fles zitten en je hebt je eigen lavendel aardbei likeur op basis van de volle smaak van jenever.

cheers