Waarom krijg ik het warm na het drinken van rode wijn?

Ook lees ik wel eens dat je het van cognac warm kunt krijgen. Soort van warme gloed in je lichaam.

Hoe kan dat dan? Het wordt niet warm gedronken, dus hoe ontstaat die warmte dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! +
Ik lees al wel dat het het bloed verdunt, en de bloedvaten verwijd, maar hoe kan dat nou.. Ik heb na een half glas al grote rode 'appelwangen'!

Het beste antwoord

Alcohol verwijdt de bloedvaten. Dat geeft een warm gevoel maar door de verwijding verlies je warmte en daalt de temperatuur. Het warme gevoel dat je krijgt na drinken is dus bedrieglijk. Veel wintersporters denken ten onrechte dat ze door het drinken van alcohol tijdens of na het skiën/schaatsen warm worden. Dit is onjuist. Door de verwijding van de bloedvaten verlies je warmte.

Toegevoegd na 9 uur:
Hier nog een heel interessant filmpje die ik op youtube tegen kwam. Hier wordt ook aangegeven dat je lichaamstemperatuur daalt(bij minuut 5.17 ongeveer). Is trouwens wel in het engels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ja, ik begrijp het.. maar ik heb altijd erg koude voeten, maar als ik maar een klein glaasje alcohol drink worden mijn voeten heerlijk warm en mijn wangen vuurrood. Verlies ik dan die warmte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is goed mogelijk vooral als de omgevingstemperatuur laag is. Normaal geregeld jou lichaam dat zelf. Bij koude temperaturen versmallen je bloedvaten. Zodat er minder warmte verdwijnt. Met alcohol verwijden je aderen hoe dan ook. Waardoor het alleen maar kan afkoelen en niet anders. Dus je verliest uiteindelijk sneller die warmte.

Andere antwoorden (1)

Het alcohol verdunt het bloed & verwijdt je bloedvaten => Er gaat meer bloed stromen door allerlei delen van je lichaam => Het voelt warmer