Is het slecht voor je om meer dan anderhalve liter melk per dag te drinken?

Ik drink ongeveer drie 2 liter pakken per 4 dagen dus meer dan anderhalve liter per dag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.2K

Antwoorden (5)

Dat is wel heel erg veel. Melk de witte motor is een van de bekendste voedingscampagnes van Nederland ooit. Maar teveel melk is zeker niet gezond.

Melk bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen waaronder eiwitten, calcium en enkele B-vitamines. Melk bevat daarentegen ook volop verkeerde (verzadigde) vetten en relatief veel calorieën per milliliter (+/- 100 kilocalorieën per glas). Eiwitten, calcium en B-vitamines kunnen daarom beter worden verkregen uit groenten, noten, peulvruchten, volkoren producten, vis, mager vlees, paddenstoelen en sojaproducten.
De mens is van nature intolerant voor melk. Het is dan ook niet voor niets dat veel mensen een voedselintolerantie of allergie hebben voor zuivelproducten. In grote delen van Azië wordt om die reden vrijwel geen melk gedronken. Hoewel voorheen werd gedacht dat melk botontkalking tegengaat, blijkt het tegendeel waar. Calcium uit melk wordt namelijk niet efficiënt door het menselijk lichaam opgenomen. Melk zou botontkalking juist bevorderen. Bovendien zijn er verbanden vastgesteld tussen melkconsumptie en bepaalde vormen van kanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BIj een hoge melkconsumptie ontstaat er inderdaad juist botontkalking! + Komt door bepaalde eiwitten in de melk die calciumopname tegengaan. Ik kan 't me niet meer precies herinneren, maar ik dacht dat 1,5 liter al wel onder hoog valt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soja producten bevatten een heel hoog oestrogeen gehalte zou ik als man uit de buurt van blijven.
Is feitelijk op de lange duur hormonale castratie.
Alles is slecht als je het te veel drinkt/eet/doet...
en dat is veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat al lang doet, en je voelt je goed, en je je bent gezond, dan is er niks mis mee.
Ik moet dit niet doen (nog geen glas!) vanwege een lichte intolerantie, en ik krijg er een eczeem soort van in mijn gezicht (mooie rode wangen door de Rosacea).
Ben je misschien wat te dik of heb je een verhoogd cholesterolgehalte, dan kan een teveel aan dierlijke vetten daar ook een steentje aan bijdragen.
Dus het verschilt per persoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het risico op botontkalking door melk is juist heel sluipend. Je merkt er niets van, pas op latere leeftijd. Je kunt het dus lang drinken zonder dat je je ongezond voelt.
Ja dat is slecht. Veel te veel Je kunt beter karnemelk drinken. Dat is vele malen beter dan melk. En dan nog niet meer dan een liter. Een liter vind ik al veel, maar een liter karnemelk is vele malen beter dan een liter melk.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet gezond..melk is voor zuigelingen. Het enige "gezonde" aan melk is dat het geen directe aanslag op je tanden is..maar dat geldt voor bier ook. En daar moet je ook niet teveel van nemen. De goede dingen in melk zitten ook in andere producten,meer geschikt voor volwassenen.