Hoeveel kostte in oktober 1977 in Nederland een pond gemalen snelfilterkoffie?

Ik herinner mij dat in die tijd de prijs van koffie hoog was en wil een prijsvergelijking maken tussen de prijs van toen en van nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3K

Het beste antwoord

Ik kan helaas geen historisch overzicht van deze prijzen vinden. Wel vind ik iets op een site over grondstofprijzen, maar daar zijn de historische prijzen in dollars en die moet je dan weer omrekenen met de historische koers. Bovendien weet je dan nog niet wat het in de supermarkt kostte.

Wat wel lukte is googelen op 'prijs pak koffie 1977' en kwam hierdoor uit bij het archief van de Volkskrant. In augustus 1994 was de koffieprijs ook erg hoog (ongeveer 4 gulden voor een pak Roodmerk Douwe Egberts). In een artikel wat destijds is verschenen stond het volgende:

"Het recordniveau van 1977, toen een pak koffie 6,50 gulden kostte, blijft echter voorlopig nog buiten bereik."

Ook heb ik even gecheckt bij Albert Heijn (albert.nl). Een pak Aroma rood snelfilter van 250 gram van Douwe Egberts kost bij marktleider Albert Heijn € 2,49. Omgerekend naar guldens kom ik uit op een prijs van afgerond 5,49 gulden. Dat is nog ruim een gulden goedkoper dan het record uit 1977.

Omdat over de onbekende periode tussen 1994 en 2011 niets te vinden is ga ik er van uit dat er toen ook geen record is gevestigd en het record uit 1977 dus nog altijd in de boeken staat.

In antwoord op je vraag staat in ieder geval vast dat de prijs anno 2011 nog altijd een euro lager ligt dan de prijs in 1997.

Toegevoegd na 5 minuten:
dat moet natuurlijk "een gulden lager dan 1977 zijn"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord en het daaraan voorafgaand zoekwerk.

Andere antwoorden (1)

Zes gulden vijftig. In euro's 2.95 dus.

Toegevoegd na 15 minuten:
Of dat nou de prijs van 250 gram of van 500 gram was, daar ben 'k nog naar op zoek....

Toegevoegd na 24 minuten:
Het was dus voor 250 gram, écht duur zeg!

Opmerkelijke feiten uit 1977
22 april: De koffieprijs stijgt binnen drie maanden met 1,86 naar 6,24 voor 250 gram.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ik had hem ook al gevonden. het gaat om 250 gram, dat is de standaard eenheid bij koffiepakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord en het daaraan voorafgaand zoekwerk.