Als ik in de horeca een drankje met ijs bestel, zie ik dat er soms een rond gat in de ijsblokjes zit. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met het model ijsblokjesmaker dat je hebben. Daar zit in het malletje een soort ' grijpertje' / kogeltje (soort trekhaakje), en elke keer als de nieuwe lading ijsblokjes klaar is, draait het apparaat de blokjes uit de vormpjes die dan aan die ' haakjes' zitten, en dan vallen de ijsblokjes er af in de verzamelbak. Dan wordt de volgende lading bevroren.
Er zijn natuurlijk verschillende ijsblokjesmakers, maar deze zie je inderdaad heel veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
De reden dat de ijsblokjes 'hol' zijn, komt omdat ze door dit systeem ook van binnenuit worden bevroren en dus veeeel sneller klaar zijn dan de massieve ijsblokjes bij jou in het vriesvak. Het is feitelijk maar een dun laagje ijs van ca 0.5 cm in plaats van ruim 2 cm dik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Jij gaf je toevoeging net toen ik mijn antwoord zat te tikken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor.Dat was om 17.34 , en jouw antwoord is van 19.40 uur. Maar maakt niet uit; het filmpje is een mooie aanvulling.

Andere antwoorden (1)

Ze worden gevormd rond staafjes die enkele tientallen graden onder nul zijn. Als de voldoende gegroeid zijn, dan wordt het staafje verwarmd, en dan vallen ze er van af.
Waar het staafje zat heb je dan een gat.
FILMPJE!