Hoe importeer ik een soort frisdrank uit het buitenland?

Ik heb in het buitenland eens iets gedronken wat in Nederland niet te verkrijgen is. Hoe zorg ik ervoor dat ik het kan importeren en er een centje aan kan verdienen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het toevallig over Almdudler hebt, dan ga ik een klant van je worden. Kijk trouwens eens bij de Jumbo, die verkopen wel meer frisdranken die ze elders in Nederland niet hebben, alleen in erg kleine verpakkingen (halve liters) tegen belachelijk hoge prijzen.

Het beste antwoord

Neem contact op met de fabrikant, en informeer of deze wel wil exporteren naar Nederland. Mogelijk kunnen zij een idee aanrijken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor sommige producten is het interessant om in het buitenland in te kopen. Let echter wel op dat u te maken krijgt met BTW-verrekening, en bij drank en sigaretten, met accijnzen. Heel veel informatie vindt u op www.belastingdienst.nl en www.kvk.nl

Accijnzen en verbruiksbelasting
Over alcoholhoudende dranken worden accijnzen geheven, over frisdranken en sappen betaalt u verbruiksbelasting. Als u zelf drank importeert uit het buitenland moet u beide heffingen op één formulier aangeven; we zullen ze dan ook verder niet afzonderlijk bespreken. U moet direct aangifte doen bij het douanekantoor van uw woonplaats. U kunt ook elektronisch aangifte doen. Dit is per 2006 verplicht. Voor nadere informatie kijkt u op khn.nl. Gaat u rookwaren importeren, met verkoop als doel, heeft u wel een geheel aparte vergunning nodig en moet u zelfs met banderolles gaan werken. Wij adviseren om hier al helemaal niet aan te beginnen.

Omzetbelasting
Inkopen in het buitenland heeft gevolgen voor de BTW.

1. Omdat u in de meeste gevallen uw goederen zelf haalt zal uw buitenlandse leverancier u wel BTW uit zijn land in rekening brengen. Die kunt u in het betreffende land terugkrijgen. Haal daarvoor bij uw eigen Belastingdienst een formulier.

2. Als u de goederen in Nederland af laat leveren zal uw buitenlandse leverancier u in het algemeen geen lokale BTW in rekening brengen. U moet zich dan wel bij uw leverancier kenbaar maken als Nederlandse ondernemer. Dat doet u met uw BTW-identificatienummer. Dat nummer heeft u gekregen na uw aanmelding bij de Belastingdienst.

In beide gevallen moet u in Nederland BTW afdragen over uw inkopen. U moet dus het gefactureerde bedrag van de gekochte goederen aangeven op uw Aangifte Omzetbelasting. Over dat bedrag berekent u de BTW volgens het Nederlandse BTW-tarief. Over een fles wijn betaalt u 19% BTW, ook over de accijns. De BTW kunt u verder normaal aftrekken op uw Aangifte Omzetbelasting. Meer informatie vind u op www.belastingdienst.nl en op de site van de Kamer van Koophandel www.kvk.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frisdrank is geen alcohol...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het nog maar een keer, staat ook een stukje over frisdrank in! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit moet een antwoord op mijn vraag voorstellen?
Ik bedoel dus, stel je voor er is een bepaalde soort fanta die alleen in mexico wordt verkocht. Hoe ik het dan voor elkaar krijg, om het product hier in de winkels te krijgen. Via mij natuurlijk, omdat ik ook een centje wil meepikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een basisantwoord op jouw vraag, wat er zoal bij komt kijken voordat je dit wil importeren. Je zult dan ook contact op kunnen nemen met de fabrikant zelf wat de mogelijkheden zijn voor importeren. En je inschrijven bij Kamer van Koophandel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit meen je toch niet? Als jij vraagt wat voor brandstof je moet tanken, dan antwoordt ik toch ook niet met wat voor accijnzen er daarvoor zijn en hoeveel wegenbelasting je moet betalen.
-1