Hoe hou je het langste de bubbels (koolzuurgas) in mousserende wijn?

En dan niet aankomen met; de kurk er weer in doen want die ken ik, dat lukt bijna nooit! Maar ik bedoel op een eenvoudige manier!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
8.9K

Het beste antwoord

Je moet de fles gewoon opdrinken.
Maar als je 'm nog even goed wilt houden zul je echt de fles moeten afsluiten. Een Vacuvin werkt niet met bubbeltjes, dus zul je zoiets moeten kopen, een Screwpull.
Maar je verliest wel koolzuur door de ruimte in de halflege fles.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een mouserende wijn is er niet op gemaakt om langer dan één dag mee te gaan. Dit geld overigens voor erg veel 'normale' wijnen. En stel dat je een fles niet in één keer leeg krijgt dan kun je deze vaak niet langer dan een 2 á 3 dagen bewaren zonder dat de smaak verloren gaat...

Maar gelukkig zijn er steeds meer wijnhuizen die afzien van de in verhouding dure kurk en over gaan naar de schroefdop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een kurk niet meer op de fles krijgt omdat hij is uitgezet, maak je hem weer soepel door de kurk een korte tijd in kokend water te leggen.
De kurk wordt dan weer soepel en je kunt hem zo weer in de fles drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt speciale doppen om champagne te hersluiten. Deze werken altijd erg goed. Toch moet je zorgen dat de fles echter binnen twee dagen echt leeggedronken wordt. De kwaliteit van het koolzuur, wordt namelijk steeds minder. Er wordt geadviseerd om de fles liggend op te bergen, dit zou het koolzuur ook beter behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niets bij de hand hebt dan kun je altijd een vork in de fles zetten (steel naar beneden) Op de een of andere manier werkt dit bij mij erg goed, en is de wijn de volgende dag gewoon nog goed. Ik heb niet uitgetest hoe lang de bubbels goed blijven aangezien de wijn meestal wel snel op gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi pinkie, De oplossingen die je door de anderen worden aangeboden zijn goed. een speciale afsluitdop werkt het beste.
MAAR! Mousserende wijn het liefst in een keer leegdrinken is de beste keuze. Lukt dat niet en je wil 'm bewaren dan dien je er rekening mee te houden dat hoe leger de fles is des te groter is de kans dat de bubbels verdwijnen. (te veel zuurstof in de fles). Als het je nu puur om de bubbels gaat dan bestaat er nog een klein truukje. Schenk de volgende dag de resterende wijn in glazen en voeg er een paar korreltjes kristalsuiker toe. Als alles goed is gaat hij weer lekker bruisen.